Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8522
Title: برنامج تدريبي عن طريق اللعب لخفض صعوبات التعليم في مادة اللغة العربية -موجهه لعينة من تلاميذ السنة أولى نوفمبر 1954 بوهران-
Authors: وفاء, بوداود
مسعودة, قديسي
Keywords: البرنامج التدريبي
مادة اللغة العربية
اللعب
تلاميذ السنة أولى متوسط
Training program
learning difficulties
play
Arabic language subject
first year middle school students
صعوبات التعلم
Issue Date: 5-Jun-2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة الى بناء برنامج تدريبي للخفض من صعوبات التعلم في مادة اللغة العربية عن طريق اللعب موجه لعينة من تلاميذ السنة أولى متوسط يعانون صعوبات تعلم في مادة اللغة العربية بمتوسطة أول نوفمبر 1954 ببوهراوة غرداية استخدمت الدراسة المنهج التجريبي ذو التصميم التجريبي للعينة الواحدة بقياس قبلي و بعدي وتكونت عينة الدراسة من17 تلميذ و تلميذة ،اختيروا بطريقة قصدية ،استخدمت الدراسة الادوات التالية: البطاقة التحليلية ، دفاتر النتائج الدراسية ،مختلف الملاحظات المستخلصة من تشخيص المكتسبات والملاحظات المستخلصة من المتابعة التي قامت بها مستشارة التوجيه والاساتذة، برنامج تدريبي مقترح لخفض صعوبات التعلم في مادة اللغة العربية يعتمد على اللعب ، ثم حللت النتائج باستخدام الاسلوب الاحصائي spss لمعالجة البيانات(تحليل التباين، المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط، اختبارات دلالة الفروق)،وقد توصلت الدراسة الى: وجود فروق ذات دلالة احصائية في درجات التلاميذ بين القياس القبلي والقياس البعدي تعزي لقياس البعدي ،في سبع تدريبات وهي لعبة التآزر البصري والحركي، لعبة كرة وحرف، لعبة شد الحبل، لعبة فهم المنطوق، لعبة اغلق المربع، لعبة أكون كلمة، لعبة عبر معي عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في درجات التلاميذ بين القياس القبلي والقياس البعدي في تدربين لعبة علمني الحرف و الكلمة ، لعبة لغز حرف أو كلمة. كذلك استخلاص أن البرنامج التدريبي المقترح له دور في خفض صعوبات التعلم لمادة اللغة العربية. The study aimed to build a training program to reduce learning difficulties in the Arabic language subject through play directed at a sample of first-year intermediate students who suffer from learning difficulties in the Arabic language subject in the middle school of 1 November 1954 in Bouhraoua Ghardaia. The study used the experimental approach with a single-sample experimental design with pre- and post-measurement. The study sample consisted of 17 male and female students, chosen in a purposive manner. The study used the following tools: analytical cards, academic results books, various notes extracted from the diagnosis of the gains, and notes extracted from the follow-up carried out. The guidance counselor and teachers presented a proposed training program to reduce learning difficulties in the Arabic language subject based on play. Then the results were analyzed using the SPSS statistical method to process the data (analysis of variance, arithmetic means, standard deviations, correlation coefficients, significance tests of differences). The study concluded that : There are statistically significant differences in the students’ grades between the pre-measurement and the post-measurement due to the post-measurement, in seven exercises, which are the visual and motor synergy game, the ball and letter game, the tug of war game, the spoken comprehension game, the close the square game, the “I am a word” game, and the “Cross with Me” game. There were no statistically significant differences in the students’ grades between the pre-measurement and the post-measurement in two exercises, the “Teach Me the Letter and the Word” game, and the “letter or word” puzzle game. It was also concluded that the proposed training program has a role in reducing learning difficulties in the Arabic language subject..
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8522
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.457.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.