Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8511
Title: العبء المعرفي وعلاقته بالضغط النفسي لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكلوريا " دراسة ميدانية بثانويات بلدية متليلي ولاية غرداية "
Authors: إيمان, شريف
Keywords: العبء المعرفي
الضغط النفسي
التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا
Cognitive load
Psychological pressure
Students repeating the baccalaureate degree
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن مدى مساهمة العبء المعرفي في التنبؤ بالضغط النفسي ،بحيث تم الاعتماد على المنهج الوصفي الذي يتماشى وطبيعة موضوع الدراسة ، ومن اجل جمع البيانات المتعلقة بموضوع الدراسة تم استخدام استبيان العبء المعرفي لزينب عبد الحليم بدوي، واستبيــــــــان الضغط النفســــــــــــي لخيرة داودي، طبقت الدراسة على عينة قوامها 181 تلميذا معيدا لشهادة البكالوريا، وبعد جمع البيانات وتبويبها تم اختبار الفرضيات بالاستعانة بالحزمة الاحصائية (SPSS) ، وتم التوصل للنتائج التالية: - مستوى العبء المعرفي لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا مرتفع. - مستوى الضغط النفسي لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا مرتفع. - يساهم العبء المعرفي في التنبؤ بمستوى الضغط النفسي لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العبء المعرفي تعزى لمتغير الجنس والتخصص والتفاعل بينهما. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الضغط النفسي تعزى لمتغير الجنس والتخصص والتفاعل بينهما. The current study aimed to reveal the extent to which the cognitive burden contributes to predicting psychological stress, so that the descriptive approach was based on the nature of the subject of the topic of the study, The cognitive burden questionnaire was used for ZinebAbdelhalime Badoui, and psychological pressurequestionnaire for Khaira Daoudi. The study was applied to a sample of 181 pupils repeating the baccalaureate certificate. After data collection and classification,hypotheses were tested using the statistical package (SPSS), the following results were reached. The level of cognitive burdencontributes to predicting the level psychological pressure. in the Students repeating the baccalaureate degree. - There are no statistical differences in the psychological pressure due to the interaction between them..
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8511
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.451.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.