Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8462
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | أم الخير, زيدان | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T08:47:57Z | - |
dc.date.available | 2024-07-15T08:47:57Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8462 | - |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين التفاعل الصفي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة والخامسة ابتدائي، حيث قامت الباحثة باستخدام المنهج الوصفي الارتباطي باعتباره أحد المناهج البحثية الكمية، وشملت عينة الدراسة 70 تلميذا من تلاميذ السنة الرابعة والخامسة ابتدائي بإبتدائية بلغوتي أحميدة بن الشيخ ولاية المنيعة. كما استخدمت الباحثة مقياسين: مقياس التفاعل الصفي هو مقياس للطالبتين ''ادريبات فتيحة وبوشنتوف خديجة '' ومقياس الدافعية للتعلم وهو مقياس مصمم من طرف أحمد دوقة وآخرون بالجزائر، واعتمدت على برنامج spss وتم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين التفاعل الصفي والدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الرابعة والخامسة ابتدائي. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفاعل الصفي تعزى لمتغير الجنس (ذكور وإناث تلاميذ السنة الرابعة والخامسة إبتدائي بإبتدائية بلغوتي أحميدة بن الشيخ ولاية المنيعة). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفاعل الصفي تعزى بمتغير المستوى الدراسي( تلاميذ سنة الرابعة والخامسة إبتدائي). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للتعلم تعزى للجنس )ذكور وإناث تلاميذ السنة الرابعة والخامسة إبتدائي بإبتدائية بلغوتي أحميدة بن الشيخ ولاية المنيعة). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الدافعية للتعلم تعزى لمتغير المستوى الدراسي( تلاميذ سنة الرابعة والخامسة إبتدائي). This study aims to reveal if there is a correlation between classroom interaction and motivation to learn among students in the fourth and fifth years of primary school, using the descriptive correlational approach to the study as one of the quantitative research methods. The study sample included 70 students from the fourth and fifth years of primary school in Belgouti Ahmida Bin Sheikh Primary School. The researcher also used two scales: the classroom interaction scale, which is a scale for the two students “Adribat Fatiha and Boushnetov Khadija,” and the motivation to learn scale, which is a scale designed by Ahmed Douka and others in Algeria. It relied on the SPSS program and the following results were reached: - There is a statistically significant correlation between classroom interaction and motivation to learn among fourth and fifth year primary school students. - There are no statistically significant differences in classroom interaction due to the gender variable (male and female students in fourth and fifth primary school in Balgouti Ahmida bin Al-Sheikh primary school in Al-Mania state). - There are no statistically significant differences in classroom interaction due to the academic level variable (fourth and fifth year primary school students). - There are no statistically significant differences in motivation to learn due to gender (male and female students of fourth and fifth primary school in Balgouti Ahmida bin Al-Sheikh primary school in Al-Mania state). - There are no statistically significant differences in motivation to learn due to the academic level variable (fourth and fifth year primary school students). | EN_en |
dc.language.iso | other | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | التفاعل الصفي | EN_en |
dc.subject | الدافعية للتعلم | EN_en |
dc.subject | classroom interaction | EN_en |
dc.subject | motivation to learn | EN_en |
dc.title | التفاعل الصفي و علاقته بالدافعية للتعليم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية - دراسة ميدانية : لتلاميذ السنة الرابعة و الخامسة إبتدائي بإبتدائية بلغوتي أحميدة بن الشيخ ولاية المنيعة - | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
108.04.444.pdf | 18.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.