Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8461
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمليكة, مصطفى-
dc.date.accessioned2024-07-15T08:45:00Z-
dc.date.available2024-07-15T08:45:00Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8461-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين المناخ المدرسي والتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليلي، بالإضافة إلى التعرف على الفروق في التنمر المدرسي تبعا لمتغير الجنس(ذكور ـ إناث)، التخصص(علمي ـ أدبي) و المستوى ( أولى ـ ثانية ـ ثالثة )، وكذا التعرف على نمط المناخ ومستوى التنمر. وقد تم تطبيق الدراسة على عينة تكونت من (292) تلميذ وتلميذة من ثانويتي " الحاج علال بن بيتور" و "بن عمار مولاي عبد الله " بمدينة متليلي، بالاعتماد على المنهج الوصفي واستخدام مقياس المناخ المدرسي لـ" عبد الله بن طه الصافي"، ومقياس التنمر لـ" مجدي الدسوقي" . وبعد جمع البيانات وتحليلها إحصائياً، أظهرت النتائج أن التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليلي منخفض، وأن المناخ المدرسي مفتوح، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في التنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لطبيعة المناخ المدرسي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً في سلوك التنمر لدى تلاميذ المرحلة الثانوية تعزى لكل من الجنس (ذكور ـ إناث) والمستوى الدراسي والتخصص (علمي ـ أدبي) والتفاعل بينها.The study aimed to investigate the relationship between school climate and school bullying among secondary school students in the city of Metlili. It also aimed to identify differences in school bullying according to gender (males vs females), specialization (scientific vs literary), and grade level (first, second, third). Additionally, it aimed to identify the pattern of climate and the level of bullying. The study was conducted on a sample of 292 male and female students from "Hajj Alal Ben Bittour" and "Ben Ammar Moulay Abdullah" high schools in Metlili city, using a descriptive approach and employing the School Climate Scale by Abdullah bin Taha Al-Safi and the Bullying Scale by Magdy El-Desouki. After collecting and analyzing the data statistically, the results showed that school bullying among secondary school students in Metlili city is low, and that the school climate is open. The results also showed no statistically significant differences in school bullying among secondary school students attributed to the nature of the school climate, gender, academic level, specialization (scientific vs literary), or the interaction between them.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectمناخ مدرسيEN_en
dc.subjectمناخ مفتوحEN_en
dc.subjectمناخ مغلقEN_en
dc.subjectتنمر مدرسيEN_en
dc.subject؛ تلاميذ المرحلة الثانويةEN_en
dc.subjectSchool ClimateEN_en
dc.subjectOpen ClimateEN_en
dc.subjectClosed ClimateEN_en
dc.subjectSchool BullyingEN_en
dc.subjectSecondary School StudentsEN_en
dc.titleعلاقة المناخ المدرسي بالتنمر المدرسي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة متليليEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.443.pdf2.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.