Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8460
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمروة, داودي-
dc.date.accessioned2024-07-15T08:40:19Z-
dc.date.available2024-07-15T08:40:19Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8460-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الذكاء الانفعالي ودافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي، استخدمت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي، وأما العينة فتكونت من91 استاذ، طبق عليهم مقياسين مقياس الذكاء الانفعالي لدانيال جولمان من إعداد وترجمة الدكتور حسان مالح، ومقياس الدافعية الانجاز لعبد الرحمن صالح الازرق. بعد أن تم التأكد من الخصائص السيكومترية من خلال حساب الصدق والثبات، تمت المعالجة . SPSS24 الإحصائية لبيانات الدراسة الميدانية باستخدام الحزمة الاحصائية توصلت هذه الدراسة إلى النتائج الاتية: - مستوى الذكاء الانفعالي لدى أساتذة التعليم الثانوي مرتفع. - مستوى دافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي منخفض . - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الانفعالي ودافعية الانجاز لدى أساتذة التعليم الابتدائي. The study aimed to determine the relationship between emotional intelligence and achievement motivation among primary education teachers The researcher in this study used the descriptive approach, and the sample consisted of 91 male and female professors, to whom two scales were applied, one for emotional intelligence and the other for achievement motivation, after the psychometric efficiency was confirmed by calculating validity and reliability, and the statistical treatment of the field study data was done using the arithmetic mean and standard deviation. A one- sample t- test and the Pearson correlation coefficient until this study reached the following results: The level of achievement motivation is low among primary education teachers. The level of emotional intelligence is high among secondary education teachers. There is no statistically significant relationship between emotional intelligence and achievement motivation. Finally, based on the results, the study was concluded with suggestions. .EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالذكاء الانفعالEN_en
dc.subjectدافعية الإنجازEN_en
dc.subjectأساتذة التعليم الابتدائيEN_en
dc.subjectemotional intelligenceEN_en
dc.subjectachievement motivationEN_en
dc.subjectprimary education teachersEN_en
dc.titleالذكاء الانفعالي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدي أساتذة التعليم الابتدائي " دراسة ميدانية على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بدائرة القرارة "EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.442.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.