Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8458
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد, بن موسى-
dc.date.accessioned2024-07-15T08:33:53Z-
dc.date.available2024-07-15T08:33:53Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8458-
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة اتجاهات أساتذة الجامعة نحو استخدام الذكاء الاصطناعي وذلك بجامعة غرداية نموذجا، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وظفت في هاته الدراسة أداة ثم بناؤها واعتمادها بناءا على خبرات مجموعة من المحكمين و بعض الدراسات الشبيهة نوعا ما لدراسة الباحث و المكونة من 40بندا موزعة على3 أبعاد وهم البعد المعرفي ,البعد العاطفي و البعد السلوكي مع مراعاة بعض المتغيرات والخاصة ب : الرتبة العلمية, الخبرة والتخصص , بعد التحقق من خصائصها السيكومترية تم تطبيقها على مجتمع متكون من 259 أستاذا ,استقبلنا منهم 84 ردا عبر البريد الإلكتروني وهي عينة الدراسة وذلك, بجامعة غرداية الجزائر, كليتي العلوم الانسانية والاجتماعية و العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير, دامت الدراسة شهرين من سنة (2024). وبعد تحليل النتائج بـاستخدام (البرنامج ال إحصائيSPSS) ... خلصت الدراسة إلى (النتائج التالية):  اتجاه أساتذة جامعة غرداية إيجابية نحو استخدام الذكاء الاصطناعي  -يختلف اتجاه أساتذة جامعة غرداية نحو استخدام الذكاء الاصطناعي باختلاف التخصص (العلوم الاقتصادية والتجارية وأساتذة العلوم الاجتماعية والإنسانية). The current study aimed to investigate the attitudes of Faculty Teachers towards The artificial intelligence (AI) uses at Ghardia University .Algeria. To reach this objective, a descriptive-analytical approach was employed. A questionnaire which was developed and built, consists of 40 statements .to measure The three dimensions (The cognitive, The affective, and The behavioral.) in addition to some other variables like :(Experience, academic and specialization Ranks).The questionnaire was distributed to a study population of 259 Teachers from two Faculties, only 84 which is our study sample have answered the numerical questionnaires from both :( Human and Social Sciences plus Commerce and Economic Sciences at Ghardaia University).The study lasted two months in the year (2024).After Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The Results were: 1. Teachers at Ghardaia’s University have a positive attitude towards using AI. 2. Teachers at Ghardaia‘s University Attitudes towards Artificial intelligence has different Rank, due to the nature of teachers their discipline.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectاتجاهاتEN_en
dc.subjectأساتذة الجامعةEN_en
dc.subjectالذكاء الاصطناعيEN_en
dc.subjectAttitudesEN_en
dc.subjectUniversity TeachersEN_en
dc.subjectArtificial IntelligenceEN_en
dc.titleإتجاه أساتذة الجامعة نحو إستخدام الذكاء الإصطناعي - دراسة ميدانية بجامعة غرداية نوذجا -EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.440.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.