Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8396
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorهجيرة, الشحمة-
dc.date.accessioned2024-07-14T08:38:24Z-
dc.date.available2024-07-14T08:38:24Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8396-
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى تقصي العلاقة بين الاحتراق النفسي والتوافق المهني لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني ولاية "غرداية". ولتحقيق هذا الهدف تم اعتماد المنهج الوصفي وتبني أداتين هما: مقياس الاحتراق النفسي لـكريستينا ماسلاش، (1996) المكون من 22 بندا، ومقياس التوافق المهني لـشموري كاميليا (2017) والمكون من24 بندا، تم تطبيقهما بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية على مجتمع الدراسة البالغ عدده 89 مستشارا للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. وبعد تحليل البيانات بـاستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS بينت الدراسة أن: - مستوى الاحتراق النفسي لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني مرتفع. - مستوى التوافق المهني لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني مرتفع. - وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الاحتراق النفسي والتوافق المهني لدى مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى الاحتراق النفسي تعزى لمتغير الطور التعليمي (متوسط، ثانوي). - عدم وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى التوافق المهني تعزى لمتغير الطور التعليمي (متوسط، ثانوي). كما نوقشت النتائج في علاقتها بإطارها النظري وفي ضوء الدراسات السابقة. الكلمات المفتاحية: الاحتراق النفسي، التوافق المهني، مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني. The current study aimed to investigate the relationship between psychological burnout and professional adjustment among school and vocational guidance and counseling counselors in the state of Ghardaia. To achieve this goal, the descriptive approach was adopted and two tools were adopted: the Burnout Scale by Christina Maslach (1996), which consists of 22 items, and the Professional Adjustment Scale according to Shamouri Camellia (2017), which consists of 24 items, they were applied after verifying their psychometric properties on the study population of 89 school and vocational guidance and counseling counselors. After analyzing the data using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), the study showed that: - The level of psychological burnout among school and vocational guidance and counseling counselors is high. - The level of professional compatibility among school and vocational guidance and counseling counselors is high. - There is a correlation between psychological burnout and professional compatibility among school and vocational guidance and counseling counselors. - There are no statistically significant differences in the level of psychological burnout due to the stage variable (secondary/intermediate). - There are no statistically significant differences in the level of professional compatibility due to the stage variable (secondary/intermediate). - The results were also discussed in relation to its theoretical framework and in light of previous studies.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectpsychological burnoutEN_en
dc.subjectprofessional compatibilityEN_en
dc.subjectschool and vocational guidance and counseling counselor.EN_en
dc.titleالاحتراق النفسي وعلاقته بالتوافق المهني لدى مستشاري التوجيه و الإرشاد المدرسي و المهني لولاية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.418.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.