Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8341
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأمال, مرزوق-
dc.date.accessioned2024-07-11T08:09:21Z-
dc.date.available2024-07-11T08:09:21Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8341-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة مستوى الانتباه الانتقائي والذاكرة العاملة لدى الأطفال الذين تتراوح أعمارهم (بين 8-10سنوات)، حيث اعتمدت الدراسة على تصميمات دراسة الحالة (تصميمات الحالة الطبيعية)، باستخدام اختبار الانتباه الانتقائي لستروب، واختبار الذاكرة العاملة للباحثة "بن يحي فرح" حيث تم تطبيق أدوات الدراسة على أربع حالات في فرع ابتدائية لمؤسسة الرضوان. وبعد تحليل ومناقشة النتائج الدراسة تبين أن مستوى الانتباه الانتقائي مرتفع لدى الحالتين [(ق. أ) و (ح. م)] ومنخفض لدى الحالتين [(خ. ن) و (ن. ع)]. أما مستوى الذاكرة العاملة لدى الأطفال فهو فوق المتوسط لدى الحالات [(ق. أ) و(خ. و) و(ن. ع)]، أما الحالة (ح. م) فهي لديها مستوى مرتفع وهذا حسب نتائج دراستنا، كما تبين لنا أيضا وجود ارتباط في مستوى الانتباه الانتقائي ومستوى الذاكرة العاملة لدى الأطفال. وذلك حسب نماذج التفسيرية للانتباه الانتقائي والذاكرة العاملة وإسقاطها على نتائج دراستنا. This study aimed to determine the level of selective attention and working memory among children aged 8-10 years. The study adopted a Case Study Designs (Naturalistic Case Study) using the Stroop test for selective attention and the inventor "BenYahiya Farah's" working memory test. The study tools were applied to four cases in an primary school of the Al-Ridwan Foundation. After analyzing and discussing the results, the study revealed that the level of selective attention was high for cases (Q. A) and (H. M) and low for cases (K. N) and (N. A). As for the level of working memory it was above average for cases (Q. A), (K. W), and (N. A), while case (H. M) exhibited a high level according to our study results. Additionally, we also found a correlation between the level of selective attention and the level of working memory in children, based on the interpretive models of selective attention and working memory and their application to our study results.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالانتباه الانتقائيEN_en
dc.subjectالذاكرة العاملةEN_en
dc.titleالانتباه الانتقائي و الذاكرة العاملة لدى الأطفال العاديينEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.455.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.