Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8321
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | عبد المجيد, بن ذهيبة | - |
dc.contributor.author | فاطنة, بن ذهيبة | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T09:38:48Z | - |
dc.date.available | 2024-07-10T09:38:48Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8321 | - |
dc.description.abstract | تناولت هذه الدراسة التحليلية مسألة الصراع القيمي الثقافي في ظل البيئة الرقمية، أين تم إختيار صفحتين جزائريتين على الفيسبوك إحداهما لنخبوي إسلامي (زراوي عبد الفتاح ) وأخرى لنخبوي علماني ( جاب الخير السعيد)، حيث تم تحليل مضامين صفحتيهما بهدف التعرف على طبيعة الصراع القائم، أنواعه وكذا الأساليب الإقناعية المعتمدة لديهما، بالإضافة للقضايا التي تدور حولها مضامين الصفحتين، أين تم الإعتماد على منهج تحليل المضمون المقارن بأداته إستمارة تحليل المضمون كأداة لجمع البيانات من العينة محل الدراسة المتمثلة في العينة العشوائية المنتظمة، بحيث شملت 359 مفردة من صفحة زراوي و 205 مفردة من صفحة جاب الخير، و تكن أهمية الدراسة في تسليط الضوء على أحد المواضيع الثقافية في المجتمع الجزائري كون هذه الأخير تمثل أحد ركائز تماسكه الإجتماعي، و خلصت الدراسة لمجموعة من النتائج ملخصة فيما يلي: إعتمد زراوي على اللغة العربية في منشوراته بشكل أساسي، يسعى لدحض خرافات العلمانية و سد الطريق أمام إمتداد فكرها :كالعري، الشذوذ، و الفنون، يسعى زراوي لفرض سيطرة الدين في المجال العام، و خلص تحليل صفحته إلى أن القرآن والسنة مصدر العلم .ذ، أما بالنسبة لجاب الخير فإعتمد على اللغة العربية بشكل أساسي في منشوراته ،من المناديين بالحريات الفردية ، لم يكتفي بالسعي لفصل الدين و ما يتعلق به على المجال العام بل قام بالإستهزاء برجال الدين و الإسلاميين وكل ما له علاقة بالدين ، كما يدعو لتحرير العقل من كل ما يطوقه من تقاليد وأحكام عقائدية، كما يعتبر من الرافضين لفرض الدين على الناس بالإكراه. This analytical scud addressed the issue of cultural and ideological conflict in the digital environment. Two Algerian Facebook pages were selected, one belonging to an Islamic intellectual (Zarawi Abdel Fattah) and the other to a secular intellectual (djabelkhir Al-Saeed). The contents of their pages were analyzed to identify the nature of the ongoing conflict, its types, persuasive methods employed by each, and the issues around which the contents of the two pages revolve. The study relied on a comparative content analysis approach using a content analysis form as a data collection tool from a representative systematic random sample. The sample included 359 words from Zarawi's page and 205 words from Jab Al-Khair's page. The significance of the study lies in shedding light on a cultural topic in Algerian society, as it represents one of the pillars of its social cohesion. The study concluded with a set of summarized results as follows: Zarawi primarily used the Arabic language in his posts, aimed at refuting myths of secularism and blocking the spread of its ideas such as atheism, deviance, and the arts. Zarawi seeks to impose religious control in the public sphere, and the analysis of his page concluded that the Quran and Sunnah are the sources of knowledge. As for djabelkhir, he also primarily used the Arabic language in his posts. He advocated for individual freedoms, not only seeking to separate religion and its related matters from the public sphere but also ridiculing religious figures and Islamists and anything related to religion. He also calls for liberating the mind from all surrounding traditions and religious rulings, and he opposes the imposition of religion on people through coercion. | EN_en |
dc.language.iso | other | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | البيئة الرقمية | EN_en |
dc.subject | صراع القيم الثقافية | EN_en |
dc.subject | القيم الإسلامية | EN_en |
dc.subject | القيم العلمانية | EN_en |
dc.subject | secular values | EN_en |
dc.title | صراع القيم الثقافية في ظل البيئة الرقمية - دراسة تحليلية لعينة من صفحات الفيسبوك التنشطة في الجزائر | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
070.04.195.pdf | 3.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.