Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8311
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | فريد, الشرع | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T09:04:33Z | - |
dc.date.available | 2024-07-10T09:04:33Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8311 | - |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف كيف يتم دعم "مجتمع الميم" من خلال الصور الذهنية المقدمة في مضامين "يوتيوب Kids"، وكذا من خلال كل من دلالات الرموز والألوان الموظفة، والأفكار الخفية التي تقف وراء ذلك، حيث كان التساؤل الرئيس لهذه الدراسة مفاده: كيف يتجلى دعم صورة مجتمع الميم من خلال المضامين المقدمة عبر يوتيوب Kids؟ وقد تم الاعتماد على المنهج السيميولوجي في هذه الدراسة، والاستعانة بالتحديد بمقاربة رولان بارث كما تم الاعتماد على شبكة التحليل السيميولوجي كأداة بحثية متمثلة في الدراسة الشكلية، والدراسة التأويلية بالإضافة إلى الدراسة الألسنية، وطُبقت الدراسة على مجموعة من الفيديوهات ضمن منصة يوتيوب Kids تم اختيارها بشكل قصدي كعينة للبحث، وقد بلغ حجمها 10 مفردات. وقد خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن مضامين يوتيوب Kids جاءت لتعكس صورة ذهنية عن مجتمع الميم تبين فيها أنه مجتمع يتسم بالتسامح والاحترام، وأن الأشخاص المنتمين إليه يتميزون بطيبة قلب لا مثيل لها، كما يدعو إلى نشر الحب والسلام بين جميع الأعراق والثقافات دون أي عنصرية، في المقابل تبين أن دلالات الألوان المستعملة في هذه المضامين لها علاقة بمفاهيم ترتبط بالهدوء والراحة والاسترخاء، وتعكس مفاهيم الحب والحنان، بالإضافة إلى أنها ترمز إلى الحرية، وتبعث احساسا بالقوة والثقة بالنفس، كما توحي بالترحيب، وعلاوة على ذلك، فإن بعضها يرمز إلى أعلام مختلفة تابعة لمجتمع الميم، سواء بشكل مباشر مثل ألوان قوس قزح السداسية أو الثمانية، أو بشكل غير مباشر عندما تتعلق بالملابس وألوان الشخصيات، بينما الرموز فقد اتضح أن لها دلالة تاريخية وسياسية، تعبر عن قيم وهويات ثقافية معينة، وترمز إلى السلام والتآلف بين الشعوب في حين جاءت مضامين يوتيوب Kids لتحقيق ابعاد فكرية وضمنية تمثلت في استغلال الشخصيات الكرتونية الخيالية البطلة والمشهورة، والشخصيات الحقيقية والناجحة المعروفة وغير المعروفة بالنسبة للأطفال، في تمرير أفكار ومعتقدات مجتمع الميم، كمحاولة لتقديمهم في فكرة بأن الناجحين والأبطال والمتميزين هم فقط من ينتمون لهذا المجتمع، بالإضافة إلى السعي لإظهار الأشخاص غير المنتمين لـمجتمع الميم على أنهم أشخاص أشرار وغير محترمين، يرغبون في نشر الكراهية والحقد ولا يتقبلون الاختلاف ولا التعايش، كما أظهرت المضامين بأن مجتمع الميم وظاهرة المثلية الجنسية، هي ظاهرة طبيعية غير شاذة تهدف إلى التنوع الجنسي، في حين تم استخدام أشهر الألعاب المحببة لدى الأطفال في الترويج لـمجتمع الميم وأفكاره عبر المضامين التعليمية. This study aims to explore how the “LGBT community” is supported through the mental images presented in the “YouTube Kids” content, as well as through the connotations of the symbols and colors used, and the hidden ideas behind that. The main question of this study was: How Support for the LGBT community's image is demonstrated through the content provided through YouTube Kids? The semiological approach was relied upon in this study, specifically using the Roland Barthes approach. The semiological analysis network was also relied upon as a research tool represented in the formal study, the interpretive study, in addition to the linguistic study. The study was applied to a group of videos within the YouTube Kids platform that were chosen intentionally. As a sample for research, its size reached 10 items. The study concluded with a set of results, the most important of which are: that the contents of YouTube Kids came to reflect a mental image of the LGBT community, showing that it is a society characterized by tolerance and respect and that the people belonging to it are characterized by unparalleled good-heartedness, and it also calls for spreading love and peace among all races and cultures without prejudice. That is, racism. On the other hand, it turns out that the connotations of the colors used in these contents are related to concepts related to calm, comfort, and relaxation, and reflect the concepts of love and tenderness, in addition to symbolizing freedom, and conveying a sense of strength and self-confidence, as well as suggesting welcome, Moreover, some of them symbolize various flags belonging to the LGBT community, whether directly, such as the hexagonal or eight colors of the rainbow, or indirectly when related to clothing and the colors of characters, while the symbols have turned out to have historical and political significance, expressing values and identities. A certain cultural, symbolizing peace and harmony among peoples, While the contents of YouTube Kids came to achieve intellectual and implicit dimensions represented by the exploitation of heroic and famous fictional cartoon characters, and real and successful characters known and unknown to children in passing on the ideas and beliefs of the LGBT community, as an attempt to introduce them to the idea that only the successful, the heroic, and the distinguished belong to this community. In addition to seeking to show people who do not belong to the LGBT community as evil and disrespectful people who wish to spread hatred and malice and do not accept difference or coexistence, the implications also showed that the LGBT community and the phenomenon of homosexuality are a natural, non-abnormal phenomenon that aims for sexual diversity, while the Using the most popular games loved by children to promote the LGBT community and its ideas through educational content. | EN_en |
dc.language.iso | other | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | يوتيوب Kids | EN_en |
dc.subject | الدعم- مجتمع الميم | EN_en |
dc.subject | الصورة الذهنية | EN_en |
dc.subject | التحليل السيميولوجي | EN_en |
dc.title | يوتيوب Kidsودعم صورة مجتمع الميم دراسة تحليلية سيميولوجية على عينة من المضامين | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
070.04.194.pdf | 5.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.