Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8265
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorيحي, بوشن-
dc.date.accessioned2024-07-09T09:37:27Z-
dc.date.available2024-07-09T09:37:27Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8265-
dc.description.abstractيرصد هذا البحث العلاقات العلمية التي قامت بين جزيرة جربة ومنطقة وادي مزاب فيما بين القرنين )10-13هــ/ 16-19م(، وتهدف إلى معرفة الجذور التاريخية لبدايات هذه العلاقة، والعوامل التي أدت إلى قيامها، وكذا جهود العلماء والمشايخ وفضلهم في إحداث نهضة فكرية وعلمية، كما تدرس أيضا سبل التعاون والتبادل العلمي بين المنطقتين، وذلك من خلال نشاط حركة الطلبة المزابيين إلى مدارس جزيرة جربة والتي تعتبر بالنسبة لهم حين إذن حاضرة علمية ضمن الحواضر الإسلامية الأخرى، وبيان دورهم في استمرار النهضة العلمية بوادي مزاب، ، وكذلك الطلبة الجربيون الذين قدموا لمدارس وادي مزاب، كما كانت هناك عملية تبادل الكتب والمخطوطات عن طريق حركة النسخ، التي ساهمت في تكوين مكتبات وادي مزاب بنفائس المخطوطات وأمهات الكتب، كما تبرز الدراسة أيضا جانبا من التواصل والمتمثل في الأسئلة والأجوبة الفقهية، ونشاط المراسلات القائم بين البلدين. فالدراسة المتواضعة التي تم البحث فيها وإنجازها، بينت لنا صورة نموذجية عن طبيعة العلاقات القائمة بين جزيرة جربة ومنطقة وادي مزاب. This research investigates the scholarly relationships that developed between the island of Djerba and the Ouad Mzab region from the 10th to the 13th centuries AH (16th to 19th centuries CE). It aims to uncover the historical roots of these relationships and the factors that led to their establishment, as well as the contributions and efforts of scholars and sheikhs in fostering intellectual and scientific advancement. The study also examines the means of cooperation and academic exchange between the two regions, particularly through the activities of Mzab students attending schools in Djerba, which was considered a significant academic center among other Islamic centers at the time. Additionally, it highlights the role of these students in sustaining the scientific renaissance in the Ouad Mzab, as well as the Djerban students who attended schools in Ouad Mzab. Furthermore, the research explores the exchange of books and manuscripts through the practice of copying, which contributed to the formation of valuable libraries in Ouad Mzab with precious manuscripts and fundamental works. The study also sheds light on the correspondence and the exchange of Jurisprudential questions and answers that took place between the two regions. This modest study, through its research and findings, presents a model depiction of the nature of the relationships between the island of Djerba and Ouad Mzab region.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالعلاقاتEN_en
dc.subjectالعلميةEN_en
dc.subjectجزيرة جربةEN_en
dc.subjectوادي مزابEN_en
dc.subjectالتواصلEN_en
dc.subjectالمشايخEN_en
dc.titleالعلاقات العلمية بين جزيرة جربة ووادي ميزاب فيما بين القرنين (13/10ه16/19م)EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
908.04.616.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.