Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7705
Title: أثر الالتزام بأخلاقيات المهنة في تحسين جودة الخدمة العمومية، في ظل مقاربة التسيير العمومي الجديد الخدمات المقدمة للأساتذة من طرف مكتب الشؤون الاجتماعية بجامعة الأغواط نموذجا
Authors: محمد ياسين, حمدي
Keywords: أخلاقيات مهنة
الجودة
جودة الخدمة
الخدمة العمومية
تسيير العمومي
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية والعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الد ا رسة إلى التعرف على تأثير الالتزام م بأخلاقيات المهنة في جودة الخدمة العمومية، في ظل تطبيق مقاربة التسيير العمومي الجديد، حيث تمت الد ا رسة التطبيقية في مكتب الشؤون الاجتماعية لجامعة عمار ثميجي بالأغواط. ولتحقيق ىدف الد ا رسة تم استخدام المنيج الوصفي، حيث تم تصميم استبانة وتوزيعيا عمى جميع مجتمع الد ا رسة الذي تكون من 979 أستاذا من جامعة الأغواط، وتم استرجاع 979 استبانة من إجمالي الاستبيانات الموزعة. أشارت نتائج الد ا رسة إلى: عدم وجود تحسين مستمر لجودة خدمات مكتب الشؤون الاجتماعية لجامعة الأغواط، حسب - الأساتذة عينة الد ا رسة؛ عدم وجود الت ا زم دائم بأخلاقيات المينة من طرف موظفي مكتب الشؤون الاجتماعية لجامعة - الأغواط، حسب الأساتذة عينة الد ا رسة؛ وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية، بين الت ا زم موظفي مكتب الشؤون الاجتماعية لجامعة - الأغواط بأخلاقيات المينة، وتحسين جودة الخدمة المقدمة من طرفيم . وجود أثر ذو دلالة إحصائية، الالت ا زم بأخلاقيات المينة في جودة الخدمة العمومية، في ظل - تطبيق مقاربة التسيير العمومي الجديدThis study aims to identify the impact of commitment to professional ethics on the quality of public service, in light of the application of the new public management approach, where the applied study was conducted in the Social Affairs Office of Amar Telidji University in Laghouat. To achieve the study objective, we used the descriptive approach, where we designed a questionnaire and distributed it to the entire study community, which consisted of 979 professors from Laghouat University, and 279 questionnaires were retrieved from the total distributed questionnaires. The results of the study indicated: V - The lack of continuous improvement in the quality of the services of the Social Affairs Office of the University of Laghouat, according to the professors sample study; - According to the professor's sample study, there is no permanent commitment to professional ethics by the employees of the Social Affairs Office of the University of Laghouat; - There is a statistically significant correlation between the commitment of the employees of the Social Affairs Office of Laghouat University to professional ethics and improving the quality of service provided by them; - The presence of a statistically significant impact on adherence to professional ethics in the quality of public service under the application of the new public management approach
URI: http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7705
Appears in Collections:Thèses de Doctorat Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.