Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7346
Title: دور الادارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية في الجزائر ( وزارة الداخلية والجماعات المحلية أنموذجا )
Authors: حمزة, بن خليفة
Keywords: الإدارة الإلكترونية
الخدمة العمومية
الجودة
وزارة الداخلية والجماعات المحلية
Issue Date: نوف-2023
Publisher: جامعة غرداية : كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية والعلوم التسيير
Abstract: تهدف هاته الورقة البحثية الى التعرف على دور الادارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية في الجزائر وكذا ابراز الدوافع التحول إلى الإدارة الالكترونية، وأمام محيط يعرف تحولات متواصلة تجد الإدارة نفسها بكل مكوناا مجبرة على مواكبة هذا التطور لارتقاء بجودة الخدمات العمومية من خلال رفع مستوى الخدمات وتبسيط الاجراءات ، وعلى هذا الاساس تبنت العديد من الادارات في الدول المتقدمة او النامية فكرة الثورة الرقمية ، ولمعرفة مدى مساهمة ودور الإدارة الإلكترونية في تحسين جودة الخدمات العمومية تم تسليط الضوء على وزارة الداخلية والجماعات المحلية كنموذج لتطبيق الادارة الالكترونية ،باعتبارها من الاستراتيجيات التي تقرب الادارة من المواطن وهو ما انعكس جليا في الآليات التي انتهجتها وزارة الداخلية والجماعات المحلية لتحسين جودة خدماا، مثل مشروع بطاقات التعريف الوطني الالكترونية البيومترية ، وجوازات السفر الالكترونية البيومترية ورخصة السياقة البيومترية الالكترونية ....الخThis research paper aims to identify the role of electronic administration in improving the quality of public services in Algeria, as well as to highlight the motivations for the transition to electronic administration. In the face of an environment that knows continuous transformations, the administration finds itself with all its components forced to keep pace with this development in order to improve the quality of public services by raising the level of services and simplifying Procedures, and on this basis, many administrations in developed or developing countries have adopted the idea of the digital revolution, and to know the extent of the contribution and role of electronic administration in improving the quality of public services, the Ministry of Interior and local authorities were highlighted as a model for applying electronic administration, as one of the strategies that brings administration closer to the citizen. This was clearly reflected in the mechanisms adopted by the Ministry of Interior and local groups to improve the quality of their services, such as the project of electronic biometric national identification cards, electronic biometric passports, electronic biometric driving license, etc.
URI: http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/7346
Appears in Collections:مقالات أساتذة كلية العلوم الإقتصادية، التجارية وعلوم التسيير



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.