Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6999
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالزهراء, حسن-
dc.date.accessioned2024-05-08T10:46:00Z-
dc.date.available2024-05-08T10:46:00Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6999-
dc.description.abstractترك علماء اللٌغة تراثا علميا ضخما، ا متد إنتاج العلمي عدة قرون، وقد تناول بعض الاختصاصين من اللٌغويين العرب والغرب في الوقت الراهن بعد النٌهضة الفكرية التي شهدها الدٌرس اللٌغوي بدخول كتاب "دسوسير"، لأن لًعامل الزٌمن أثر في تٌطور وتحول الأفكار والتٌصورات والمفاهيم كتطور الألفاظ وتغير معناها. ويعتبر البحث في التًٌراث اللٌغوي عند العرب من أهم ما يعالج في الوقت الراهن،لما يجعله من مادة علمية موثوقة و اصيلة في مصادرهم، وتتمثل دراستنا في دراسة التًراث اللٌغوي وفق معطيات الدٌرس اللٌغوي الحديث من خلال مقابلة التًٌراث بالحداثة ثمٌ البحث عن تأسيس وبناء نظريات لغوية تجمع بين مفاهيم ومصطلحات التراث اللغوي والدرس اللٌغوي الحديث. فكانت دراستنا دراسة فيالمفهوم والمصطلح، وذلك من خلال القراءة وإعادة القراءة للتراث، ومن أجل ذلك اختًرنا مدونتين من أجل استكمال البحث وعرض أهم تصورات ومفاىيم القدماء في الدرس اللٌغوي االحديث، ونظرا للضخامة التًٌراث اللٌغوي ولتبسيط الدراسة اختًرنا المبحث الصوتي والتركيبي لعرض الدراسة، كما أنٌه لا يمكننا استيعاب التراث بكل مباحثه لسانينا. وتسعى هذه الدراسة للبحث عن أهم المصادر الثراثية العتمدة في الدٌرس الصٌوتي و التركيبي عند اللسانيين والمحديثين و توظيفها في بناء بحوثهم، وكيف كان تصور العلماء في ظل الاختلاف بين وجهات النظر وتعدد آراء العلماء في ذلك؟. وتمٌ تحديد المدونة من أجل ضبط الدراسة؛ من خلال كتاب الكلمة لحلمي خليل وكتاب النٌظرية اللغوية لعبد العزيز الدايم : Linguists left a huge scientific heritage, and their scientific production spanned several centuries, and some specialists from Arab and Western linguists have addressed it at the present time, after the intellectual renaissance that the linguistic lesson witnessed with the introduction of the book “Dessussure”, because the factor of time has an impact on the development and transformation of ideas, perceptions, concepts and the development of words. And its meaning changed. Research into the linguistic heritage of the Arabs is considered one of the most important things being addressed at the present time, because of the reliable and authentic scientific material it contains in their sources. Our study consists of studying the linguistic heritage according to the data of the modern linguistic lesson by contrasting the heritage with modernity, then searching for the establishment and construction of linguistic theories that combine... Between the concepts and terminology of linguistic heritage and the modern linguistic lesson. Our study was a study of concept and terminology, through reading and rereading the heritage. For this reason, we chose two blogs in order to complete the research and present the الملخص most important perceptions and concepts of the ancients in the modern linguistic lesson. Given the magnitude of the linguistic heritage and to simplify the study, we chose the phonetic and syntactic section to present the study. We can comprehend the heritage in all its aspects linguistically. This study seeks to search for the most important traditional sources relied upon in the phonetic and syntactic lesson of modern linguists and employ them in building their research. What was the perception of scholars in light of the difference between viewpoints and the multiplicity of opinions of scholars regarding that? The blog was specified in order to control the study; Through the book “The Word” by Helmi Khalil and the book “Linguistic Theory in the Arab Heritage” by Abdel Aziz Abdel Dayem.EN_en
dc.publisherجامعة غرداية : كلية الآداب واللغاتEN_en
dc.subjectالمصادرEN_en
dc.subjectالتراثEN_en
dc.subjectالدرس الصوتيEN_en
dc.subjectالدرس التركيبيEN_en
dc.subjectالنظرية اللغويةEN_en
dc.titleالمصادر التّراثية في الدّرس الصّوتي والتّركيبي عند اللسانيين المحدثين العرب، من خلال كتاب النظرية اللٌغوية لعبد العزيز عبد الدايم والكلمة لحلمي خليلEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
أطروحة الطالبة حسن الزهراء 29.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.