Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6994
Title: جاذبية المحتوى الهادف على منصة أنستغرام ( دراسة مسحية تحليلية لمضامين صانع المحتوى الجزائري younes-aithamou
Authors: سهيلة, مغازي
Keywords: جاذبية
منصة الأنستغرام
صناعة المحتوى
المحتوى الهادف
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: جاءت هذه الدراسة لإبراز جاذبية المحتوى الهادف على منصة الأنستغرام ، تم اختيار صانع المحتوى الجزائري يونس آيت حمو نموذجا وتهدف إلى إبراز مكانة المحتوى الهادف بين باقي المحتويات وكذا التأصيل لمعاييره ، وللإجابة على إشكالية الدراسة و التحقق من صحة الفرضيات اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي لملائمته موضوع الدراسة وطبقت الدراسة على عينة احتمالية تمثلت في مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي ولتحقيق أهداف الدراسة وزع استبيان متكون من 27 بندا عبر منصتي فيسبوك و أنستغرام ، استخدمت الباحثة البرنامج الاحصائي SPSS لتحليل ومناقشة النتائج المتعلقة بالاستبيان كما استعانت بأداة تحليل المضمون لتحليل مضامين صانع المحتوى يونس آيت حمو . بعد الدراسة النظرية و التطبيقية للموضوع تم التوصل إلى مجموعة من النتائج منها : • عندما تكون المواضيع المُقدمة في المحتوى الهادف جاذبة ومشوّقة، يتحفز الجمهور المتابع بشكل أكبر للتفاعل من خلال التعليق والمشاركة وإعادة نشر المحتوى ، ينجم عن ذلك تعزيز الوعي بصاحب المحتوى والمواضيع التي يقدمها مما يؤدي إلى زيادة انتشاره على نطاق واسع • اهتمام المستخدم بالمحتوى الذي يقدم قيمة مضافة له يعتبر دعما واضحا للمحتوى الهادف ودلالة على جاذبيته • يجب أن تحترم حدود المجتمع دون تجاوز • تقديم المعلومات بأسلوب مهذب دون اللجوء لتصرفات مستفزة للجمهور This study aims to highlight the appeal of meaningful content on the Instagram platform. The Algerian content creator, Younes Ait Hamou, was selected as a model to emphasize the significance of meaningful content in comparison to other content types, as well as to adhere to its standards. To address the study's problem and validate its hypotheses, the researcher employed a descriptive approach, which was suitable for the study's subject, and applied the study to a probabilistic sample representing social media users. To achieve the study's objectives, a questionnaire consisting of 27 items was distributed on both Facebook and Instagram platforms. The researcher used the statistical software SPSS to analyze and discuss the questionnaire-related results. Additionally, content analysis tools were utilized to analyze the content created by Younes Ait Hamou. After the theoretical and applied study of the subject, several results were obtained, including: • When the topics presented in meaningful content are attractive and engaging, the audience is more motivated to interact through comments, shares, and reposts, leading to increased awareness of the content creator and the topics they present, ultimately resulting in widespread dissemination. • User interest in content that provides added value is considered clear support for meaningful content and indicates its appeal. • It is essential to respect societal boundaries without crossing them. • Providing information in a polite manner without resorting to provocative behavior towards the audienc
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6994
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.190.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.