Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6987
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحنان, زحي-
dc.contributor.authorمارية, برغايد-
dc.date.accessioned2024-04-29T08:21:15Z-
dc.date.available2024-04-29T08:21:15Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6987-
dc.description.abstractجاءت هذه الدراسة لإبراز دور الحملات الإعلامية في تفعيل أفكار المؤسسات الناشئة لدى طلبة قسم التكنولوجيا بجامعة غرداية , وتمحورت هذه الدراسة حول الإشكالية الآتي ة: كيف تساهم الحملات الإعلامية على مستوى جامعة غرداية في تفعيل أفكار المؤسسات الناشئة لدى طلبة قسم التكنولوجيا . واشتملت هذه الدراسة على متغيرين هما المتغير المستقل المؤسسات الناشئة و المتغير التابع المتمثل في الحملات الإعلامية . نتيجة للدور الذي تلعبه هذه الأخيرة و للإجابة على إشكالية الدراسة واختبار مدى صحة الفرضيات اعتمدنا على المنهج الوصفي وطبقت الدراسة على عينة عشوائية منتظمة شملت طلبة قسم التكنولوجبا لكل المستويات بجامعة غرداية , ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتوزيع استبيان كتابي على عينة من الطلبة بلغت 216 مفردة وهذا لجمع المعلومات والبيانات الإحصائية التي أسفرت عن جملة من النتائج نوجز أهمها كالتال: من خلال العينة محل الدراسة يمثل الإناث ما نسبته - 62 % من مجموع العينة والباقي الذكور ، وليس هناك اختلاف بالتعامل معهم فكل فرد منهم يحمل فكرة اندفاع نحو خلق مؤسسة ناشئة ذات صفات عالمية وتتميز بالتطور والنمو. الحملات الإعلامية تدفع بالطلبة الشغوفين للمقاولة التوجه نحو الابتكار في مجال المؤسسات الناشئة - بالبحث عن كل ما له علاقة و صلة بها و ما هو مقدم من خلال وسائل الإعلام الجديدة إذ تسعى هذه الأخيرة إلى تحقيق التواصل و التفاعل بين المؤسسة الناشئة و الزبون أو الراغب بالدخول في هذا الميدان من خلال تقديم شامل للمؤسسة.This study came to highlight the role of media campaigns in activating the ideas of emerging institutions among students of the Technology Department at the University of Ghardaia. This study revolved around the following problem: How do media campaigns at the University of Ghardaia contribute to activating the ideas of emerging institutions among students of the Technology Department? This study included two variables: the independent variable emerging institutions and the dependent variable represented by media campaigns. As a result of the role played by the latter and to answer the problem of the study and test the validity of the hypotheses, we relied on the descriptive approach and applied the study to a regular random sample that included students of the Department of Technology for all levels at the University of Ghardaia. To achieve the objectives of the study, we distributed a written questionnaire to a sample of students amounting to 216 individuals, and this is to collect The information and statistical data that resulted in a number of results, the most important of which are summarized as follows: - From the sample under study, females represent 62% of the total sample and the rest are males, and there is no difference in dealing with them. Each one of them carries the idea of rushing towards creating an emerging institution with global characteristics and characterized by development and growth. -Media campaigns push students who are passionate about entrepreneurship to move towards innovation in the field of emerging enterprises by searching for everything related and related to them and what is presented through the new media, as the latter seeks to achieve communication and interaction between the emerging enterprise and the customer or those wishing to enter into the business. This field provides a comprehensive introduction to the institutionEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالمؤسسات الناشئةEN_en
dc.subjectالحملات الإعلاميةEN_en
dc.subjectالمقاولتية .EN_en
dc.titleالحملات الإعلامية ودورها في تفعيل أفكار المؤسسات الناشئة " دراسة استطلاعية لعينة من طلبة قسم التكنولوجيا بجامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.183.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.