Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعبد الله, غلديوي-
dc.contributor.authorمحمد, فرج الله-
dc.date.accessioned2024-04-29T08:02:42Z-
dc.date.available2024-04-29T08:02:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6981-
dc.description.abstractتهدف الدراسة الى التعرف على مكانة الإتصال المسؤول في مؤسسة سونلغاز بولاية تيميمون وإبراز أثره على إدارة سمعة المؤسسة، وتمحورت حول الإشكالية التالية: كيف يساهم الإتصال المسؤول على مستوى مؤسسة سونلغاز بولاية تيميمون في إدارة سمعتها من وجهة نظر جمهورها الداخلي. وإندرجت دراستنا ضمن الدراسات الوصفية مستخدمة منهج دراسة الحالة، وبغرض جمع أكبر قدر من البيانات تم الإعتماد على الملاحظة والإستبيان، وتم اختيار أسلوب الحصر الشامل لمجتمع الدراسة المتمثل في موظفي مؤسسة سونلغاز بولاية تيميمون وكان حجم العينة 83 مفردة. وبعد جمعنا للمعلومات الميدانية وتحليلها تم التوصل إلى أن الإتصال المسؤول له مكانة داخل المؤسسة محل الدراسة ويتضح ذلك في تطبيق جل أساليبه ومستوياته إبتداء بالجمهور الداخلي وصولا للجمهور الخارجي من خلال التشجيع على ممارسة القيم الأخلاقية والإلتزام بها، وكذا إجتماعيا من خلال مساعدة المحتاجين وتمويل بعض الجمعيات ومؤسسات المجتمع المدني وبث روح التعاون والتضامن فيما بينهم، إضافة إلى إعتماد المؤسسة محل الدراسة الإتصال المسؤول كأولوية في برامجها ذات البعد الإقتصادي ، كل ذلك يساهم في إدارة سمعة المؤسسة من خلال تفعيل حضورها وبلورة ثقافتها الإتصالية والتركيز على جودة خدماتها والعامل الإبداعي فيها The study aims to identify the status of responsible communication at the Sonelgaz Foundation in the state of Timimoun and highlight its impact on the management of the institution’s reputation. It revolved around the following problem: How does responsible communication at the level of the Sonelgaz Foundation in the state of Timimoun contribute to managing its reputation from the point of view of its internal audience. Our study fell within the descriptive studies using a case study approach. In order to collect the largest amount of data, we relied on observation and a questionnaire. The comprehensive enumeration method was chosen for the study population, represented by the employees of the Sonelgaz Foundation in the state of Timimoun, and the sample size was 83 individuals. After we collected and analyzed field information, we concluded that responsible communication has a place within the institution under study, and this is evident in the application of most of its methods and levels, starting with the internal audience and reaching the external audience by encouraging the practice of moral values and commitment to them, as well as socially by helping the needy and financing some associations and institutions. Civil society and spreading the spirit of cooperation and solidarity among them, in addition to the institution under study adopting responsible communication as a priority in its programs with the economic dimension, all of this contributes to managing the reputation of the institution by activating its presence, crystallizing its communication culture, and focusing on the quality of its services and the creative factor in it.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectإدارة السمعةEN_en
dc.subjectالاتصال المسؤولEN_en
dc.subjectالمسؤولية الاجتماعيةEN_en
dc.titleالإتصال المسؤول وأثره في إدارة سمعة المؤسسات الإقتصادية دراسة ميدانية بمؤسسة سونلغاز ولاية تيميمونEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.176.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.