Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6977
Title: دور مواقع التواصل الاجتماعي في التحسيس ضد مخاطر حوادث المرور في الجزائر دراسة على عينة من مستخدمي موقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك"
Authors: نور الهدى, عيشاوي
مروة, بوبطيمة
Keywords: موقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك"
حوادث المرور
التحسيس
مستخدمو موقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف دراستنا إلى البحث عن دور موقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك" في التحسيس ضد مخاطر حوادث المرور في الجزائر لدى مستخدمي الموقع، مدى مساهمة موقع "الفايسبوك" في ترسيخ الثقافة لمرورية لدى مستخدميه. تم تحديد إشكالية الدراسة في سؤال محوري: ما هو دور موقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك" في تحسيس مستخدميهضد مخاطر حوادث المرور في الجزائر؟ طبقت الدراسة على عينة من مستخدمي موقع "الفيسبوك"في الجزائر، تم اختيارهم وفق العينة العشوائية والتي بلغت 100 مفردة، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي لأنه الأنسب لدراستنا، وتم استخدام أداة الاستبيان كأداة رئيسية والملاحظة كأداة مساعدة لجمع البيانات، وقد خلصنا في نهاية الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها:  أجمع أغلبية المبحوثين وبنسبة %72 على أن تصفح صفحات "الفايسبوك " يساهم بشكل كبير في زيادة الوعي المروري ويؤدي إلى نشر أوسع للقوانين والإرشادات المرورية.  بينت الدراسة أن جل المبحوثين وبنسبة %55يفضلونتصفح موقع "الفايسبوك" للاستفادة من توجيهات السلامة المرورية على بقية مواقع التواصل الاجتماعي الأخرى.  يرى أغلب المبحوثين وبنسبة %79 أن موقع "الفايسبوك" يسهل عملية نقل المعلومات بين المستخدمين وإقناعهم بالتوصيات الخاصة بالسلامة المرورية وتجنب مخاطر حوادث المرور في الجزائر.  أوضحت الدراسة أنجل المبحوثين وبنسبة %64يرون أن صفحات "الفايسبوك" تساهم في تقديم معارف جديدة متعلقة بالأمن المروري لديهم مما يساهم في التقليل من حوادث المرور في الجزائر.  بينت الدراسة أنجل المبحوثين وبنسبة %55 يرون أن لموقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك" دور مهم في التوعية والتحسيس ضد مخاطر حوادث المرور في الجزائر. the role of the social networking site "Facebook" in sensitizing users of the site against the dangers of traffic accidents in Algeria, the extent of the contribution of the site "Facebook" in consolidating the culture of traffic among its users. The problem of the study was identified in a pivotal question: What is the role of the social networking site "Facebook" in sensitizing its users against the dangers of traffic accidents in Algeria? The study was applied to a sample of Facebook users in Algeria, who were chosen according to the random sample, which amounted to 100 individuals, and we relied on the analytical descriptive approach because it is most appropriate for our study, and the questionnaire tool was used as a main tool and observation as an auxiliary tool for data collection, and we concluded at the end of the study To a number of results, the most important of which are: _ The majority of the respondents, by 72%, agreed that browsing Facebook pages contributes significantly to increasing traffic awareness and leads to a wider dissemination of traffic laws and guidelines. _ The study showed that the majority of the respondents, at a rate of 55%, prefer browsing the "Facebook" website to benefit from traffic safety directives over the rest of the other social networking sites. _ Most of the respondents, at a rate of 79%, believe that the "Facebook" site facilitates the process of transferring information between users and persuading them of recommendations for traffic safety and avoiding the risks of traffic accidents in Algeria. _ The study showed that the majority of the respondents, at a rate of 64%, believe that the "Facebook" pages contribute to providing new knowledge related to traffic security, which contributes to reducing traffic accidents in Algeria. _ The study showed that the majority of the respondents, by 55%, believe that the social networking site "Facebook" has an important role in raising awareness and sensitizing against the dangers of traffic accidents in Algeria.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6977
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.173.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.