Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6852
Title: الذكاء الاجتماعي وعلاقته بالإدارة الصفية لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية غرداية.
Authors: ليلى, شعلان
Keywords: الذكاء الاجتماعي
الإدارة الصفية
أستاذ المرحلة الابتدائية
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الذكاء الاجتماعي وعلاقته بالإدارة الصفية لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية غرداية. وتأتي أهمية الم وضوع في ضرورة امتلاك المعلمين لمهارات الذكاء الاجتماعي، ولدورها في إدارة الصف بشكل فعال. حيث تكونت عينة الدراسة من ) 95 ( معلماً ومعلمةً ضمن ( 08 ( إبتدائيات تابعة لبلدية غرداية ، ولقد تم استخدام المنهج الوصفي الإرتباطي في هذه الدراسة واختيار العينة بأسلوب المعاينة العشوائية البسيطة ، كما تم الاعتماد على أداتين في قياس هاتين السمتين الأولى لقياس الذكاء الاجتماعي ل"باسل أبوعمشة " ، والثانية ل " حسن العطاني "، وتم التحقق من صدق وثبات الأداتين من خلال أسلوب الصدق الذاتي ومعامل الثبات ألفا كرونباخ بتطبيق الأداتين على عينة مكونة من) 48 ( معلماً ومعلمةً ،وقدتم استخدام الأساليب الإحصائية في الدراسة )معامل الارتباط بيرسون ، أسلوب دلالة الفروق بين معاملات الارتباط ( وتم الاستعانة ببرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية Spss لمعالجة النتائج . وتوصلت نتائج الدراسة الى وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الذكاء الاجتماعي والإدارة الصفية ،ولم تتأثر هذه العلاقة بكل من متغير الجنس ،وسنوات الخبرة،والمستوى التعليمي ، وفي ضوء هذه النتائج أوصت الدراسة ببناء برامج إرشادية تخص المعلمين في كيفية استخدام مهارات الذكاء الاجتماعي أثناء تسييرهم للصف ،و كذا تعزيز البحوث والدراسات التي تبحث في مجال الذكاء الاجتماعي من أجل تثمينها حتى تقدم نجاحا وأثرا ينعكس على العملية التعليمية التعلمية وأقترحت الدراسة ،البحث في مدى تأثير الفروق على كلا المتغيرين .This study aimed to identify the relationship between social intelligence and classroom management of primary school teachers in the municipality of Ghardaia. The importance of the topic stems from the need for teachers to possess the skills of social intelligence, and as it has a role in managing the classroom effectively. The study sample consisted of (95) teachers within (8) primary schools distributed and affiliated to the municipality of Ghardaia. The descriptive correlational approach was used in the study and the sample was chosen by a simple random sampling method .Tow tools were also relied upon to measure the first tow features of measuring social intelligence for "Basil Abu Amsha, and the second for " Hassan Al-Atani». The validity and reliability of the tow tools were verified through the method of self – validation and reliability factor Alpha Cronbach by applying the tow tools to a simple of 48 surveyed teachers, and the statistical methods were used in the study (Person correlation coefficient, the method of indication of differences by the logarithm factor) and the statistical package for social sciences was used to process the results (Spss). The results of the study concluded that there is a statistically significant correlation between social intelligence and classroom management, and this relationship was not affected by the intermediate variables presented in the study (gender, years of experience, educational level) and in light of these results the study recommended building guidance programs for teachers on how to use social intelligence skills. In order to evaluate them in order to provide great success and effectiveness that will be reflected in the educational process. The study suggested investigating the extent of the impact of the differences on both variables.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6852
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04 .375.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.