Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6537
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسعيدة, بوميدونة-
dc.date.accessioned2023-10-11T10:40:48Z-
dc.date.available2023-10-11T10:40:48Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6537-
dc.description.abstractيهدف هذا البحث إلى دراسة دور المتون النحوية في تعليم اللغة العربية في المدارس القرآنية ( بمدرسة الحاجة حليمة غرداية أنموذجا)، وذلك من خلال مبحثين : نظري وتطبيقي. المبحث الأول النظري فيتضمن مفهوم المتون النحوية، ونشأتها، أقسامها وبعدها التعليمي، وأما المبحث التطبيقي فتضمن دور المتون النحوية في تعليم اللغة العربية في مدرسة الحاجة حليمة بغرداية، وقد اخترت كلا من ألفية ابن مالك والمقدمة الأجرومية أنموذجا لذلك . summary: This research aims to study the role of grammatical moutoun in teaching the Arabic language in Qur’anic schools (Al-Hajja Halima School in Ghardaia as a model), through an introduction and two chapters: theoretical and practical. As for the introduction, a glimpse of the emergence of Arabic grammar was presented, and as for the first theoretical topic, it includes the concept of grammatical moutoun, their origin, divisions, and their educational dimension; As for the applied topic, it included the role of grammatical texts in teaching the Arabic language in the school of Hajja Halima in Ghardaia,I have chosen AlfiyyahIbn Malik and Al-Muqaddimah Al-Jurumiyyah as a model for this.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالمتون النحويةEN_en
dc.subjectمدرسة الحاجة حليمةEN_en
dc.subjectالأجروميةEN_en
dc.subjectألفية ابن مالكEN_en
dc.titleدور المتون النحوية في تعليم العربية في مدرسة الحاجة حليمةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة المتون النحوية سعيدة كاملة مصححة نهائيا (1).pdf871.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.