Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6415
Title: التسويق بالمحتوى وتأثيره على السياحة الداخلية في الجزائر - دراسة ميدانية لعينة من مجتمع ولاية غرداية -
Authors: عبد المعز, شنيني
Keywords: سياحة داخلية
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة إلى إثبات مدى فعالية التسويق بالمحتوى في السياحة الداخلية في الج ا زئر قمنا باستخدام المنهج الوصفي و ذلك بعرض المفاهيم التي تفسر المتغي ا رت التي لها علاقة بالد ا رسة. و النهج التحليلي في الجانب التطبيقي حيث تم جمع البيانات عن طريق إستبيان إلكتروني. و تم معالجة البيانات ببرنامج Excel و تحليلها باستخدام برنامج SPSS (v26) , و ذلك بغرض الإجابة على الإشكالية العامة و إختبار الفرضيات المقدمة. تبين من الاختبار الطبيعي أن البيانات تتبع التوزيع الطبيعي بحيث أن القيمة الإحتمالية أكبر من 0.05 . فاعتمدنا الاختبا ا رت المعلمية في تحليل الاستبانة, المتوسط و الانح ا رف لتحديد تمركز الاجبات و تحديد اتجاهات المستجوبين.و اختبا ا رت العلاقة بين المتغير المستقل و المتغير التابع و كان هناك علاقة ) 0.73 ( و دال احصائيا عند مستوى ) 0.05 (. و اختبار R² و الذي كان 58% تنبأ المتغير المستقل بنتائج المتغير التابع و دال إحصائيا عند مستوى ( 0.05 (. و إختبار Eta square أثبتنا منه أن هنالك أثر يتركه المتغير المستقل على التابع بدرجة كبيرة. و منه تم قبول الفرضية هنالك علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية ) 0.05 ) لعناصر التسويق بالمحتوى على السياحة الداخلية في الجزائر. The study aimed to prove the effectiveness of content marketing in domestic tourism in Algeria. We used the descriptive approach by presenting concepts that explain the variables that are related to the study. And the analytical approach is in the applied aspect, where data was collected through a survey. The data was processed using Excel and analyzed using SPSS (v26), for the sake of answering the general problem and testing the hypotheses posed. The normality test showed that the data follows a normal distribution such that the probability value is greater than 0.05. We adopted parametric tests in analyzing the questionnaire. The mean and deviation to determine the centering of the answers and determine the attitudes of the respondents. And tests of the relationship between the independent variable and the dependent variable, and there was a relationship (0.73) and statistically significant at the level of (0.05). The R² test was 58%. The independent variable predicted the results of the dependent variable and was statistically significant at the (0.05) level. The Eta square test showed that there is a significant impact left by the independent variable on the dependent variable. Hence, the hypothesis was accepted. There is a statistically significant influence relationship (0.05) for content marketing elements on domestic tourism in Algeria
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6415
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAR.4.223.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.