Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6348
Title: | جرائم الصفقات العمومية في ظل المرسوم الرئاسي رقم: 15-247 |
Authors: | شارف, علي بوهراوة, أسامة عاشور |
Keywords: | الصفقات العمومية جرائم الصفقات المرسوم الرئاسي 15-247 |
Issue Date: | 17-يون-2023 |
Publisher: | جامعة غرداية، كلية الحقوق و العلوم السياسية، قسم الحقوق |
Abstract: | تنبني سياسة المشرع الجزائري الرامية إلى مكافحة الفساد وحماية المال العام في مجال الصفقات العمومية على تكريس وسائل وآليات سواء من خلال قانون الوقاية من الفساد ومكافحته أو تنظيم الصفقات العمومية، اجتهد على تجسيدها في أرض الواقع في صورتها الوقائية قبل وأثناء وبعد إبرام الصفقة كالمبادئ التي تقوم عليها الصفقة، والإعداد المسبق لدفاتر الشروط وفرض رقابة صارمة على إبرام الصفقة. ومن هذا المنطلق فإننا وفيما يتعلق بالجرائم محل الدراسة، نثمن موقف المشرع الجزائري الذي جعل إجرام الموظف العمومي مستقلا عن إجرام المتعامل المتعاقد أيا كانت صفته، فهو بموجب المادة 26 من قانون الوقاية من الفساد ومكافحته يعاقب الموظف الذي يستغل نفوذه لأجل منح امتيازات غير مبررة للغير، كما أنه يعاقب الغير الذين حدد صفتهم بموجب الفقرة الثانية من هذه المادة، والذين يستغلون نفوذ هذا الموظف العمومي لأجل الحصول على هذه الامتيازات غير المبررة، حيث يعتبره فاعلا أصليا مستقلا بجريمة خاصة، وليس شريكا. Adopting the policy of the Algerian legislature aimed at combating corruption and protecting public money in the field of public procurement to dedicate means and mechanisms, whether through the law of preventing and combating corruption or regulating public procurement, strive to embody it on the ground in its preventive form before, during and after the conclusion of the deal as the principles on which the deal is based , pre-prepare terms books and strictly control the conclusion of the transaction. From this point of view, with regard to the crimes under study, we appreciate the position of the Algerian legislator, who made the criminality of the public official independent of the criminality of the contracting agent, whatever his capacity, as according to Article 26 of the Law on Prevention and Combating Corruption, the employee who exploits his influence in order to grant unjustified privileges to others is punished. He also penalizes third parties whose status is defined under the second paragraph of this article, and who exploit the influence of this public official in order to obtain these unjustified privileges, as he considers him an independent principal perpetrator of a special crime, and notpartner |
Description: | مذكرة ماستر تخصص قانون جنائي و علوم جنائية |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6348 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
348.02.371.pdf | مذكرة ماستر | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.