Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6303
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأميرة, بلبشير-
dc.date.accessioned2023-07-17T10:34:26Z-
dc.date.available2023-07-17T10:34:26Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6303-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى توضيح مفهوم التسويق الريادي و مختلف أبعاده و معرفة ما إذا كان يتم تطبيقه أم لا بالإضافة إلى التعرف على دور التسويق الريادي في تطوير السياحة الداخلية بالوكالات السياحية بولاية غرداية و إقتراح الحلول المناسبة لدعم التوجه نحو تبني التسويق الريادي. و لتحقيق أهداف الدراسة قمنا بإستخدام المنهج الوصفي التحليلي , وتم تصميم إستبانة إلكترونية كأداة لجمع لبيانات وزعت على موظفي الوكالات السياحية بولاية غرداية تم إختيارهم عن طريق أسلوب المسح الشامل حيث بلغ عددهم 35 فرد, من أجل تحليل بيانات الدراسة تم إستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS _V.22 . و قد توصلت الدراسة إلى أن الوكالات السياحية بغرداية لها دور فعال في التعريف بالسياحة الداخلية وتنشيطها، من خلال الترويج لها عبر مختلف وسائل الإعلام و الإتصال و عرض برامج زيارة موسمية حسب خصائص كل منطقة سياحية، تقديم خدمات إضافية أو تكميلية للزوار والسي اح لإستقطاب أكبر عدد ممكن .This study aimed to clarify the concept of Entrepreneurial Marketing and its varieties, and to find out whether it is applied or not. In addition to identifying the role of Entrepreneurial Marketing in the development of Domestic Tourism in the tourist agencies in Ghardaïa region (Algeria), and suggesting the appropriate solutions to support the trend towards adopting Entrepreneurial Marketing. To achieve the Objectives of this study, we used the descriptive analytical approach, an Electronic Questionnaire was designed as a data collector tool and distributed to employees of tourist agencies in Ghardaïa, They were selected using the comprehensive survey method الملخص VI where they numbered 35 individuals. In order to analyze the data of the study, the program Statistical Package for the Social Sciences (SPSS v.22) was used. The Study concluded that the Tourist Agencies in Ghardaia have an effective role in introducing and revitalizing Domestic Tourism by promoting it through various media and communication, and display seasonal touring programs according to the Characteristics of each tourist area, and providing additional or complementary services to visitors and tourists to attract as many customers as possibleEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectتسويق الرياديEN_en
dc.subjectسياحة داخليةEN_en
dc.subjectبرامج السياحيةEN_en
dc.subjectوكالة سياحيةEN_en
dc.subjectترويج سياحيEN_en
dc.titleدور التسويق الريادي في تطوير السياحة الداخلية دراسة ميدانية للوكالات السياحة بولاية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAR.4.215.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.