Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6266
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصفاء, بابو-
dc.contributor.authorعايدة, بن غشي-
dc.date.accessioned2023-07-17T08:50:33Z-
dc.date.available2023-07-17T08:50:33Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6266-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى تبيان أثر التعليم المقاولاتي في تحفيز طلبة المقبلين على التخرج في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية، ومعرفة مدى استفادتهم من برامج التعليم المقاولاتي الذي تناوله في الجامعة، المتمثل في التكوين والدورات التدريبية والندوات و الملتقيات العلمية التي نشطتها هذه الاخيرة . لتحقيق هذه الأهداف تم إستخدام المنهج الوصفي في الجانب النظري ومنهج دراسة الحالة في الجانب التطبيقي، بحيث إعتمدت الدراسة على عينة من 60 طالب مقبل على التخرج في مختلف التخصصات في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير في طور الماستر خلال الموسم الجامعي 2022 / 2023 ، وبعد معالجتها باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS توصلنا إلى مجموعة من النتائج من أهمها إن التعليم المقاولاتي يحظى بتقدير كبير من طلبة السنة الأولى والثانية ماستر في الكلية كما أنهم يمتلكون تحفيز عالي يمكنهم من إنجاز مؤسساتهم الخاصة بهم بعد التخرج، وفي الأخير أوصت الدراسة بضرورة تكثيف الدورات التدريبية والتكوين وتحسينها مستقبلا . This study aims to demonstrate the impact of entrepreneurial education in motivating students who are about to graduate from the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences at the University of Ghardaia, and to find out the extent to which they benefit from the entrepreneurial education programs that were dealt with at the university, represented by training, training courses, seminars and scientific forums that were activated by the latter. To achieve these goals, the descriptive approach was used in the theoretical side and the case study approach in the applied side, so that the study relied on a sample of 60 students who are about to graduate in various disciplines in the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences in the master’s stage during the academic season 2022/2023, and after processing them. Using the statistical package for social sciences SPSS program, we reached a set of results, the most important of which are The entrepreneurial education is highly appreciated by the students of the first and second year master's degrees in the college, and they have a high motivation that enables them to complete their own enterprises after graduation . Finally, the study recommended the need to intensify training and training courses and improve them in the futureEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالمقاولاتيةEN_en
dc.subjectالتحفيزEN_en
dc.subjectفكر المقاولاتيEN_en
dc.subjectإنشاء المؤسساتEN_en
dc.titleأثر التعليم المقاولاتي في تحفيز الطلبة على إنشاء المؤسسات دراسة حالة الطلبة المقبلين على التخرج في كلية علوم اقتصادية وتجارية وعلوم التسيير بجامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GES.4.363.pdf2.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.