Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6247
Title: أثرالتغـــيير التكنولوجي في الجامعات الجزائرية على أداء الموظفـــين دراسة حالة– جامعة غرداية –
Authors: رهام, لكعص
حليمة, رويبح
Keywords: جامعة غرداية
أداء الموظفين
تغيير التكنولوجي
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور التغيير التكنولوجي في تحسين أداء موظفي جامعة غرداية، وإبراز واقع تطبيق التغيير التكنولوجي ومستوى أداء الموظفين فيها. ولتحقيق هذه الأهداف تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الجانب النظري ومنهج دراسة حالة في الجانب الميدانيعن طريق استخدام تقنية البحث الكمي بواسطة أداة الاستبيان من خلال استقصاء عينة عشوائية قدرها (300) موظف من إجمالي تعداد المجتمع (380) موظف حيث تم استرجاع (201)استبانة صالحة للتحليل.ولإثراء النتائج المتوصل اليها تم الاعتماد على تقنيات البحث الكيفي عن طريق إجراء مقابلة مع مسؤولة مصلحة مركز الإعلام الآلي بالمؤسسة محل الدراسة. وبناءا على مخرجات برنامجيSmart PLS4 وV26.SPSSونتائج المقابلة، خلصت الدراسة لعدد من النتائج أهمهاوجود أثر ذو دلالة إحصائية للتغيير التكنولوجي بأبعاده المختلفة على أداء الموظفين في الجامعة، غير أنها لا تتوفر على الأجهزة الكافية التيتمكن الموظفين من تأدية مهامهم بالشكل المطلوب. وفي الأخير توصي الدراسة إلى الاهتمام أكثر بتوفير البنى التحتية لتكنولوجيا المعلومات باعتبارها الأداة الرئيسية لدعم العملية التنموية نظرا لمساهمتها في تفعيل دور اقتصاد المعرفة. This study aims at knowing the role of technological change in improving the performance of employees at Ghardaia University. A descriptive approach was used in the theoretical side and case study approach in the applied side by using the quantitative research technique with a questionnaire tool by surveying a random sample of (300) employees from the total population of the community (380) employees. (201) valid questionnaires for analysis. In order to enrich the results reached, a qualitative research techniques were relied on through conducting an interview with the person in charge of the Automated Information Center. Based on the outputs of the Smart PLS4 and V26.SPSS programs and the results of the interview. the study concluded a number of results, the most important of which are: There is a statistically significant effect between technological change in its various dimensions and the performance of employees at the university .In addition, there is a clear and acceptable application of technological change, but it does not have sufficient supplies of automatic devices and equipment that enable employees to perform their tasks as required. Finally, the study recommends that more attention should be given to the provision of information technology infrastructure as the most important factor causing change and the main tool to support the development process due to its contribution to activating the role of the knowledge economy and supporting its pillars
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6247
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GES.4.356.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.