Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6244
Title: توظيف أبعاد المسؤولية الإجتماعية لتعزيز القدرات الإبداعية دراسة حالة جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير
Authors: إيمان, صيتي
Keywords: المسؤولية الاجتماعية
إبداع
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلي معرفة توظيف أبعاد المسؤولية الإجتماعية في تعزيز القدرات الإبداعية بكلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية من وجهة نظر الأساتذة ، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي وتم توزيع استبيان ورقي كأداة بعمع بيانات ىذه الدراسة، وزعت على أساتذة كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيتَ بجامعة غرداية، حيث بلغ عددىم 25 أستاذ، من أجل برليل بيانات الدراسة تم استخدام برنامج الرزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS V:22 وقد توصلت الدراسة إلذ بؾموعة من النتائج أهمها: - من خلبل نتائج ابؼتوسطات ابغسابية للفرضية الرئيسية الأولذ تبتُ أن ىناك تطبيق لأبعاد ابؼسؤولية الإجتماعية داخل كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيتَ جامعة غرداية ؛ – - - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بتُ إستجابات الأساتذة في كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيتَ بجامعة غرداية حول مستوى توفر متطلبات القدرات الإبداعية، و يرجع ذلك للسمات الشخصية والوظيفية للأساتذة في المتغيرات )الجنس، العمر، الحالة الإجتماعية، الرتبة، سنوات الخدمة(. This study aims to examine the employment of social responsibility dimensions in enhancing creative capabilities at the Faculty of Economic, Commercial, and Management Sciences at the University of Ghardaia from the perspective of professors. To achieve the study objectives, a descriptive approach was used, and a paper questionnaire was distributed as a data collection tool among the professors of the faculty. The total number of participants was 52 professors. To analyze the study data, the statistical package for social sciences (SPSS) version 22 was used. The study yielded several results, including: - Through the results of the arithmetic averages of the first main hypothesis, it was found that there is an application of the dimensions of social responsibility within the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences - Ghardaia University - ; - There are no statistically significant differences between the responses of professors in the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences at Ghardaia University about the level of availability of the requirements of creative abilities, due to the personal and functional characteristics of the professors in the variables (sex, age, marital status, rank, years of service
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6244
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GES.4.353.pdf3.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.