Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6239
Title: علاقة معايير المحاسبة الدولية بتطوير الأداء المهني للمحاسبين -دراسة ميدانية من وجهة نظر الدهنيين والأكاديديين بولاية غرداية-
Authors: محمد شوقي, قادري
Keywords: القوائم المالية
معايير المحاسبة الدولية
التقويم المحاسبي
المشتقات المالية
الأداء المهني لدى المحاسبين
Issue Date: 2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة للكشف عن مساهمة تطبيق معايير المحاسبة الدولية في تطوير الأداء المهني للمحاسبين، بالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي، واستهداف عينة من المهنيين بمكاتب المحاسبة والمؤسسات الاقتصاديةوالأكاديميين بالجامعة بولاية غرداية المقدر عددهم (100) والذي تم توزيع عليهم استبيان يتكون من (40) عبارة، كما تم تحليل البيانات باستخدام برنامج Spss 20 ونمذجة المعادلات الهيكلية القائمة على المربعات الصغرى الجزئية بالاعتماد على برنامج Smart-PLS 4. وخلصت الدارسة في الجانب المتعلق بالتحقق من فرضيات الدراسة إلى وجود تأثير لأهمية تطبيق معايير عرض القوائم الماليةومعايير القياس والتقويم المحاسبي، ولأهمية تطبيق معايير المحاسبة عن الاستثمارات والمشتقات المالية،التي تمثل أهمية تطبيق المعايير المحاسبة الدولية على تطوير الأداء المهني لدى المحاسبين بولاية غرداية، كما توصلت النتائج إلى قدرة هذه المتغيرات المستقلة بالتنبؤ بالمتغير التابع، وبالتالي إمكانية مساهمة هذه المتغيرات في تطوير الأداء المهني لدى المحاسبين، مع وجود فرق لصالح الأكاديميين مقابل المهنيين لأهمية تطبيق المعايير على تطوير الأداء المهني. كما قدمت الدراسة مجموعة من الاقتراحات أهمها: أنه يجب اعتماد معايير المحاسبة الدولية مع إجراء التعديلات اللازمة لضمان توافقها مع البيئة الجزائرية؛ كم يجب تعزيز دور الهيئات المهنية في الجزائر لضمان إلزام المؤسسات والشركات الجزائرية بتطبيق هذه المعايير؛ ضرورة توقيع اتفاقيات بين الجامعة والمهنيين لتنظيم ورش عمل ميدانية تعرف الطلاب على الجانب التطبيقي المهني. The aim of the study was to investigate the contribution of implementing International Accounting Standards (IAS) to the development of professional performance among accountants. The study utilized a descriptive-analytical approach and targeted a sample of 100 professionals from accounting firms, economic institutions, and academics at the University of Ghardaia in the state of Ghardaia, Algeria. A questionnaire consisting of 40 statements was distributed among the participants. The data were analyzed using SPSS v20, and structural equation modeling based on Partial Least Squares (PLS) was conducted using Smart-PLS v4. The study found that in terms of verifying the hypotheses, there is an influence of the importance of implementing financial statement presentation standards and measurement and accounting evaluation standards. Additionally, the study identified the significance of applying accounting standards for investments and financial derivatives, which represents the importance of implementing international accounting standards in the development of professional performance among accountants in the state of Ghardaia. The results also indicated that these independent variables have the ability to predict the dependent variable, thus suggesting their potential contribution to the development of professional performance among accountants. Furthermore, there was a difference favoring academics over professionals regarding the importance of standards implementation in professional performance development. The study also proposed a set of recommendations, including the adoption of International Accounting Standards with necessary modifications to ensure their compatibility with the Algerian environment. It emphasized the need to enhance the role of professional bodies in Algeria to enforce the application of these standards by Algerian institutions and companies. Furthermore, the study highlighted the importance of signing agreements between universities and professionals to organize field workshops that familiarize students with the practical and professional aspects
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6239
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FIN.4.640.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.