Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6126
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorحنان, حبي-
dc.contributor.authorشيماء, حامدي-
dc.date.accessioned2023-07-04T07:43:38Z-
dc.date.available2023-07-04T07:43:38Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/6126-
dc.description.abstractناقشت الد ا رسة الحالية تأثير أبعاد الذكاء التنافسي: )التخطيط، التجميع، التحليل، النشر، الاستش ا رف، الرؤية المستقبلية( على الق ا رر الاست ا رتيجي بالمديرية الجهوية لموبيليس ولاية ورقلة، ولتحقيق هذه الغاية تم اتباع المنهج الوصفي التحليلي بالاعتماد على استبيان وزع على عينة مسحية تكونت من 08 موظفاً في المؤسسة المدروسة، كما تم استخدام معامل الارتباط بيرسون ونموذج الانحدار المتعدد للكشف عن قوة وطبيعة العلاقة بين المتغي ا رت المستقلة اولمتغير التابع. تم التوصل إلى عدة نتائج أهمها: ارتفاع مستوى كل من الذكاء التنافسي والق ا رر الاست ا رتيجي بالمديرية محل الد ا رسة، كما أظهرت الد ا رسة وجود أثر ذو دلالة إحصائية لأبعاد الذكاء التنافسي مجتمعة على الق ا رر الاست ا رتيجي في مديرية موبيليس، كما تبين وجود علاقة ارتباط بين كل بعد من أبعاد الذكاء التنافسي وبين الق ا رر الاست ا رتيجي. This study discussed the effect of the dimensions of competitive intelligence: (planning, compilation, analysis, publication, foresight, future vision) on the strategic decision of the Regional Directorate of Mobilis in Ouargla. To achieve this goal, the descriptive analytical approach was followed based on a questionnaire distributed to a survey sample consisting of 80 employees in the studied institution, and the Pearson correlation coefficient multiple regression model was used to reveal the nature and strength of the relationship between the independent variables and the dependent variable. The study reached several results which are: the high level of both competitive intelligence and strategic decision in the studied directorate, it also showed that there is a positive relationship between the dimensions of competitive intelligence combined on the strategic decision in the Directorate of Mobilis, and there is a correlation between each dimension of competitive intelligence and the strategic decisionEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectذكاء تنافسيEN_en
dc.subjectقرار إستراتيجيEN_en
dc.titleأثر الذكاء التنافسي على القرار الاستراتيجيEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GES.4.342.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.