Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5652
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | عدة, شايب | - |
dc.date.accessioned | 2023-02-07T09:54:32Z | - |
dc.date.available | 2023-02-07T09:54:32Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5652 | - |
dc.description.abstract | لقد كرّم الإسلام النفس الإنسانية وحماها من كل ما من شأنه أن يضر بها أو يهلكها، لذلك تميزت أحكامه في عقوبة جريمة القتل العمد عن ما درجت عليه التشريعات الجنائية الوضعية، ويظهر ذلك في كون الشريعة الإسلامية مكنت أهل القتيل من رقبة القاتل وتركت لهم الخيْة بين ثلاثة أمور، وأي خيار ارتضوه فهو لهم، فيمكن لهم المطالبة بتنفيذ العقوبة الأصلية والمتمثلة في القصاص، أو التنازل عن هذه الأخيْة مقابل دفع الدية، كما أنه يمكن لهم العفو مجانا عن القاتل ابتغاء رضوان الله تعالى، وذلك إطفاء لغيظهم وقطعا لدابر الثأر والانتقامات الفردية، في حين أن التشريعات الوضعية جعلت من عقوبة جريمة القتل العمد حقا عاما، فسلبت من أولياء القتيل حقهم المخول لهم، بل إنّ أغلب الدول ألغت عقوبة الإعدام واستبدلتها بعقوبة السجن المؤبد، وأعطت لرئيس الجمهورية الحق في العفو عن هذه العقوبة. وتبرز أهمية هذه الدراسة المعنونة ب "القصاص والدية بين العقوبة والتعويض" في كونها تسلط الضوء على عقوبة جريمة القتل العمد في الشريعة الإسلامية، فتظهر أن القصاص يمثل عين المساواة بين الجريمة والعقوبة، وأن في تطبيقه تحقيق للحياة الفاضلة، وأنه ليس من نظم الانتقام الفردية، كما أدعى بعض المستشرقين، ويظهر ذلك جليا من خلال هيمنة السلطة العامة على تطبيق هذه العقوبة، فلا تطبق إلا بعد صدور حكم القاضي ولا تنفذ إلا بإذنه، كما أنّ لها الحق في حال العفو عن القاتل أن تعاقبه بأي عقوبة تراها مناسبة لردعه وزجره. أمّ ا السجال الذي ثار بين الفقهاء حول تكييف الدية، فإنه لا يعدو كونه خلافا بسبب تباين زاوية الرؤية، فمن نظر إلى العناصر المشتركة بين الدية والعقوبة الجنائية صنفها على عقوبة جنائية، ومن وجّ ه نظره إلى العناصر المشتركة بين الدية والتعويض المدني كيّفها تعويضا مدنيا، ورأى الف ريق الثالث أنّ الدية تجمع في ثناياها بعضا من خصائص العقوبة مع بعض من خصائص التعويض المدني فذهب إلى أنها ذات طبيعة مزدوجة، إلا أنّ الذي خلصنا إليه من خلال الغوص في الأحكام السامية للتشريع الجنائي الإسلامي هو أن الدية جزء من فلسفة العقاب في الشريعة الإسلامية، هاته الفلسفة التي تراعي مشاعر المضرور خاصة ومصلحة المجتمع عامة.Islam honored and protected the human soul from whatever might injure or destroy it, so its provisions in punishment for the crime of murder are distinguished from what is customary in criminal legislation, and this appears in the fact that Islamic Sharia permitted the death's family to kill the murderer and left them right among three things , and whatever choice they wanted was theirs,they can demand the execution of Qisas, or give up this one in exchange for paying the Diyah, they can also forgive the murderer freely for seeking the blessings of God, this is to extinguish their anger and cut off the vengeance and individual revenge,even though,thelegislation made punishment for murder a general right,deprivingthe deceased's parents of their right,most States even abolished the death penalty and replaced it with life imprisonment, giving the President the right to pardon it. This study, entitled "Qisas and Diyah between punishment and compensation", highlights the importance of the punishment of murder in Islamic Sharia, it shows that Qisas represent the eye of equality between crime and punishment, that its application is the realization of virtuous life, and that it is not an individual system of revenge, as some orientalists have claimed, and If the killer is pardoned, she has the right to punish him with any punishment she deems appropriate to deter him. The sparring that has emerged among jurists regarding the adaptation of Diyah is no longer a disagreement because of the different angle of vision, anyone who looked at the elements common between Diyah and the criminal punishment was classified as a criminal punishment, and who looked at the elements common between Diyah and Civil Compensationwas classified as aCivil Compensation,the third group considered Diyah collects some of the characteristics of the punishment and some of the characteristics of civil compensation, So they went on to say that it is of a double nature.But what we have concluded by immersing ourselves in the noble provisions of Islamic Sharia is that Diyah is part of the philosophy of punishment in Islamic Sharia, this philosophy that takes into account the feelings of injured, especially and the interest of society in general | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | القصاص | EN_en |
dc.subject | الدية | EN_en |
dc.subject | العقوبة | EN_en |
dc.subject | التعويض | EN_en |
dc.title | القصاص والدية بين العقوبة والتعويض دراسة شرعية قانونية | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Thèses de Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
210.03.06.pdf | 3.57 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.