Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5610
Title: أراجيز تعليم اللغة العربية أرجوزة رشفات لإبراهيم أبو حميدة أنموذجا
Authors: نجلاء جلود
آسيا خدايش
Keywords: الحقول الدلالية
العلاقات الدلالية
تعليم اللغة
أراجيز تعليم اللغة العربية
أراجيز
إبراهيم أبو حميدة
أرجوزة رشفات
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: خلص هذا البحث إلى تصنيف الألفاظ ضمن الحقول الدلالية المتخصصة لها من خلال الأرجوزة الرشفات من معين لا يضب أرجوزة من نوع آخر للأديب إبراهيم بوحميدة، وتمت دراسة ذلك في ضوء التحليل الوصفي فالحقول الدلالية تعد مجموعة من الوحدات المعجمية، التي تتشمل مفاهيم تندرج تحت مفهوم عام ويحدد الحقل، فهو قطاع متكامل من المادة اللغوية يعبر عن مجال من الخبرة ومساهمة نظرية الحقول في جعل المبدع في اللغة يقف على الفروق الدلالية وأوجه الاختلاف بين الكلمات مما يهيء لها انتقاء الكلمة التي تفي بغرضه في التعبير عن المراد، وهذا من خلال رصد التمييزات الدقيقة لكل لفظ، تمثل الجانب النظري في مدخل أما الجانب التطبيقي في مبحثين، الأول شمل أنواع الحقول اللالية وكيف ساهم الحقل في تعليم اللغة، أما الثاني فشمل العلاقات الدلالية الواردة في الأرجوزة. This research concluded that vocabulary is classifed within the semantic fields assigned through aujouza « el rachafat men moean la yandab another kind of aurjouza" for an author IBRAHIM BOU HAMIDA And this was studied for descriptive analyzing because semantic fields are group of lescical units that includes consepts that fall under a general concept which defines the field, It is an integrate sector of the linguistic subject that expresses a spisific field of experience, And the contribution of field theory in making the creator of language stand on the semantic differences and the differneces between words which helps to choose the appropiate word to express what he wants, This is by moinitoring the precise features of each vocabulary, The theoretical aspectesis represented in two topics. The first included the types of semantic fields and how itcontributed to teaching language and the secand one includes the semantic relationship contained in arjouza.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5610
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.