Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5446
Title: الحرمان العاطفي وعلاقته بالسلوك العدواني لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية في متوسطة علي ابن أبي طالب
Authors: بوعامر, خديجة
Keywords: الحرمان العاطفي
السلوك العدواني
تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين الحرمان العاطفي والسلوك العدواني، واقتصرت الدراسة على تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بمتوسطة الإمام علي ابن ابي طالب، البالغ عددهم 100 تلميذ وتلميذة، بواقع (41) ذكور و (59) أنثى، ولتحقيق أغراض الدراسة تم تطبيق مقياس الحرمان العاطفي للباحث سلمان، ومقياس السلوك العدواني للباحثين علي والبياتي، وبعد معالجة البيانات إحصائيا باستخدام الحزمة الإحصائية في العلوم الاجتماعية spss أسفرت نتائج الدراسة إلى أنه: -لا توجد علاقة بين الحرمان العاطفي والسلوك العدواني لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس الحرمان العاطفي لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس. -لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس السلوك العدواني لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط تعزى لمتغير الجنس. This study aimed to reveal the relationship between emotional deprivation and aggressive behavior, and the study was limited to students of the intermediate education stage in the middle school of Imam Ali Ibn Abi Talib, numbering 100 male and female students, (41) males and (59) females, and to achieve the objectives of the study, a scale was applied The emotional deprivation of the researcher Salman, and the aggressive behavior scale of the researchers Ali and Al-Bayati, and after processing the data statistically using the statistical package in social sciences spss, the results of the study resulted in: -There is no relationship between emotional deprivation and aggressive behavior among middle school students. - There are no statistically significant differences in the emotional deprivation scale among middle school students due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the aggressive behavior scale among middle school students due to the gender variable.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5446
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.285.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.