Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5444
Title: المعطيات التداولية في كتاب "استراتيجيات الخطاب" لعبد الهادي الشهري
Authors: مصطفى عويسي
Keywords: المعطيات التداولية
استراتيجيات الخطاب
عبد الهادي الشهري
إنتاج الخطاب
الاستراتيجية الإقناعية
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: مفهوم الخطاب يقتصر على التواصل وينبني على آليات واستراتيجيات معينة، وأن الخطاب يستند على استراتيجيات عديدة وخاصة لكل ميدان، وفي التحليل يتضح ذلك مع التفرع في دراسته إلى الجوانب اللغوية والمعروفة ك: الصرفية، والمعجمية، والدلالية، والنحوية، والصوتية. للسياق أثر في إنتاج الخطاب وفهم معناه وللخطاب أنواع عديدة من الاستراتيجيات التي ينبني عليها الخطاب، ونعد منها أنواعا كالاستراتيجية التلميحية والتوجيهية، والاستراتيجية الإقناعية، تختص كل هاته الاستراتيجيات بميدان معين ك: السياسي، والثقافي، والاجتماعي، والتربوي. Abstract : The concept of discours Is limited to communication and is based on certain mechanisms and strategies, and that discourse is based on many strategies, especially for each field. The context has an impact on the production of the discourse and its importance in the intent of the discourse and the understanding of its meaning. The discourse has many types of strategies upon which the discourse is based, and we consider them as types such as the allusive strategy, the directive strategy, the solidarity strategy, and the persuasive strategy, which each of these strategies specializes in a specific field, such as the political, cultural, social and educational
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5444
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
المعطيات التداولية في كتاب استراتيجيات الخطاب.pdf1.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.