Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد الأمين لغلام-
dc.contributor.authorطيبي حسين-
dc.date.accessioned2023-01-20T22:56:59Z-
dc.date.available2023-01-20T22:56:59Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5418-
dc.description.abstractالملخص : تهدف الدراسة الإيقاعية للقصيدة الرصافية لعلي بن الجهم إلى كشف الرؤى الجماليّة والقيم اللغوية والتعبيرية للنص، وسبر أغواره وفهم معانيه الخفية عبر الموسيقى العامة للقصيدة، وقد ركزت الدراسة على بنية الإيقاع (الداخلي والخارجي)، وذلك بدراسة الوزن العروضي وعلاقته بمضمون القصيدة العام، والقافية والروي وعلاقتهما بالدلالة، كما ركزت على بنية الإيقاع الداخلي، بدراسة وإحصاء الأصوات (الأصوات المجهورة والمهموسة) وتشكيلها الموسيقي، واستجلاء دلالتها وبيان مدى مساهمتها في ضبط الإيقاع العام للقصيدة، كما ضمت الدراسة بيان جماليات التشكيل البديعي في القصيدة كالجناس والطباق والتصريع، وإسهامه في إيضاح المعاني وتقويتها، وتقريبها للمتلقي. The rhythmic study of the Rasafiya poem by Ali bin al-Jahm aims to reveal the aesthetic visions and the linguistic and expressive values of the text, explore its depths and understand its hidden meanings through the general music of the poem. By indication, it also focused on the structure of the internal rhythm, by studying and counting the sounds (voice and whispered voices) and their musical formation, clarifying their significance and indicating the extent of their contribution to controlling the general rhythm of the poem. and bringing it closer to the recipient.EN_en
dc.language.isootherEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالدراسة الإيقاعيةEN_en
dc.subjectالقصيدة الرصافيةEN_en
dc.subjectعلي بن الجهمEN_en
dc.subjectالإيقاعEN_en
dc.subjectالموسيقىEN_en
dc.subjectالتّشكيلEN_en
dc.titleجمالية البنية الإيقاعية في القصيدة الرصافية لعلي بن الجهمEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.