Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5348
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | خديجة بوكادي | - |
dc.date.accessioned | 2023-01-17T15:25:48Z | - |
dc.date.available | 2023-01-17T15:25:48Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5348 | - |
dc.description.abstract | يطلق اسم المذهب والمدرسة والاتجاه في النحو العربي على الطريقة والمنهج المتبع من قبل النحاة، ولابد أن يكون هناك رائد يتزعم تلك المدرسة. كما أنّ النحو العربي شهد اختلافا كبيرا حول عدد هذه المدارس أخمس هي أم ثلاث؟ وقد وقف النحاة المعاصرين حول هذه القضية بين منكر ومثبت. فمن النحاة المنكرين نجد: الخثران عبد الله وسعيد الأفغاني وعلي أبو المكارم. وحجّتهم في ذلك أنّ تلك المدارس التي يدّعون أنها مداس هي مجموعات جغرافيّة تكوّنت في حيز جغرافي واحد. ومن المثبتين نجد: محمد الطنطاوي، وأحمد المختار عمر، ومهدي المخزومي، وطه الراوي، وأحمد أمين، وعبده الراجحي، وعبد الرحمان السيد هؤلاء لم يرفضوا أي جهد قامت به مدرسة من المدارس النحويّة. والمجيزين هم من أقروا بوجود المدرستين البصرة والكوفة ولم يقبلوا غيرهما بحجة أنهم أخذوا عن المدرستين الأوّليين. رأي: إنّ المدارس المتأخّرة هي مجرّد اقتباس من المدارس السابقة لها. والقارئ الذي يقرأ للمدارس البغدادية والأندلسيّة يجد نفسه يدور في دوّامة. وهي الإعادة لما قالت به البصرة والكوفة. Abstract : We call the doctrine, school and the trend un the Arabian grammar the way and the followed method by the Grammarians. As that the Arabian grammar saw a big difference on the mumber of these schools: five are they or three ? The contemporary grammaians havestood towards this case between agrees and disagrees. From these disagrees grammarians we find: El khatharan Abdallah, Said El Afghani and Ali Abou El mkarem. Their agraument in that is the schools which they claim are schools are geographical groups places formed in a geographicl onearea. From thos agrees grammarians we find Mohamed Tantaoui , Ahmed El mokhtar Omar , Mehdi El mekhzoumi , Taha El Raoui , Ahmed Amin , Abdoho El Rajihi and Abdourahman El Saïd and many others. Thy never refuse any effort that a school did. And the Grammarians who admit that there were only twoo schools El Basra and El Koufa and they refuse the others their argument that they took from the twoo first schools. Opinien : the late schools are just a quote from the previous schools. The reader who reads to the Andalousian and Baghddis school finds himself turmung in whirlpool. And that id a repetition of what El Basra and El Koufa schools said. | EN_en |
dc.language.iso | other | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | المدارس النحوية | EN_en |
dc.subject | النحو العربي | EN_en |
dc.subject | النحاة المعاصرين | EN_en |
dc.subject | المدارس البغدادية | EN_en |
dc.subject | المدارس الأندلسية | EN_en |
dc.title | موقف الدارسين المعاصرين من المدارس النحوية بين الرفض والقبول | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
موقف الدارسين المعاصرين من المدارس النحوية بين الرفض والقبول.doc | 3.57 MB | Microsoft Word | View/Open | |
موقف الدارسين المعاصرين من المدارس النحوية بين الرفض والقبول.pdf | 2.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.