Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5239
Title: التقويم بين أدائية المقاربة بالكفاءات وواقع المدرسة الجزائرية - الثانوي أنموذجا -
Authors: طمين زهير
جيلالي الشيخة
Keywords: المقاربة بالكفاءات
المناهج الجزائرية
Issue Date: 2021
Abstract: من بين المستجدات البيداغوجية في المناهج الجزائرية الجديدة اعتماد المقاربة بالكفاءات كمنهجية لتنفيذ البرامج، وكأساس لتحقيق الأهداف المسطرة لها. ويعد التقويم ضرورة تربوية حديثة في الوقت الراهن لأنه يشمل مجالات عديدة، يحكم على الخبرات، أساليب التعلم، وسائل التدريس ونتائج التحصيل الدراسي بواسطة أدوات القياس التي تكون في شكل اختبارات. و عليه جاءت هذه الدراسة لإلقاء الضوء على واقع التقويم في إطار المقاربة بالكفاءات في المدرسة الجزائرية، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي المناسب لهذه الدراسة من خلال أخذ عينة من الاختبارات الرسمية (موضوع بكالوريا 2021 مادة اللغة العربية). وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: 1-احترام أهل الاختصاص مستويات المجال المعرفي لدى بلوم. 2-قلة المؤشرات (الأسئلة) لا تغطي كل الكفاءات وبذلك عجز الامتحان الرسمي عن بلوغ كل الأهداف الإجرائية. Abstract Recently، Algerian educational system has adopted the competency based approach in teaching so as to achieve the desired objectives. Assessment is very significant key component of teaching since it tends to judge learners ‘ styles ، their learning outcome and their experiences through the use of variety of methods or tools as exams. Accordingly، this study explores the implementation of competency based approach in the Algerian school. To this respect، the descriptive method has been used to conduct our research study using a sample of the official tests (the baccalaureate exams 2021، Arabic language). The study has achieved the following results: 1-Educators consider Blooms’ taxonomy in designing the official tests . 2- The questions included in the official tests do not address al learners’ skills and competencies. Therefore، the official tests could not achieve the expected objectives.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5239
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.