Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5196
Title: (NAFTAL-SKTM)واقع و آفاق تبني التسويق الأخضر في ظل تحديات حماية البيئة في المؤسسات الاقتصادية الجزائرية -دراسة حالة المؤسستين
Authors: ياسين, بلكو
Keywords: التسويق الاخضر
البيئة
طاقة الاحفورية
الطاقات المتجددة
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: بعد تزايد صدى الحديث عن الدشاكل و القضايا التي باتت تواجهها البيئة على غرار مشكل التلوث واستنزاف الثروات والاستغلال الغتَ عقلاني للموا رد , فقد بات اختلال التوازن البيئي يشكل خطرا, خاصة الناجم عن الانبعاثات السّامة التي تصدر من حرق الوقود الأحفوري و مشتقّاتو بكثافة لأغراض الصناعة و توليد الطاقة و وسائل النقل الدتنوعة, لذا أصبح لزاما على الدؤسسات الاقتصادية تدارك الوضع , و وضع حد لذذه الدشاكل التي باتت تهدد توازن النظام البيئي . لذا فان اقرب فلسفة تشد عضد ىذه الدؤسسات و تساعدىا في خلق توازن بتُ برقيق ربحيتها و الحفاظ على البيئة ىي فلسفة التسويق الأخضر وما برملو من أسس للمحافظة على البيئة، حيث تسعى الجزائر جاىدة لوضع استًاتيجيات من اجل حماية البيئة و الحفاظ عليها و حث و دعم الدؤسسات الاقتصادية للتوجو لضو طرح منتجات خضراء و الالتزام بدزيج تسويقي اخضر قدر الإمكان من خلال اطر قانونية و إقرار لرموعة من الضرائب و برستُ الفعالية الطاقوية من خلال اعتماد تدابتَ ترمي إلذ برستُ الفعالية الطاقوية , وىذا ما ظهر من خلال دراستنا لدؤسسة "نفطال" بسعيها لطرح انواع وقود خضراء, وبرنامج للنهوض بالطاقات الدتجددة و ىذا ما اختًناه لظوذجا من خلال دراستنا لدؤسسة "الكهرباء و الطاقات الدتجددة "من خلال الآفاق و البرامج التي تسعى الجزائر إلذ بذسيدىا على أرض الواقع لتقليص انبعاثات الغازاتAfter increasing talk about the problems and issues that the environment is facing, such as the problem of pollution, the depletion of wealth and the irrational exploitation of resources, the imbalance of the environment has become a danger, especially due to toxic emissions emitted from burning fossil fuels and its heavy derivatives for industrial and energy generation purposes And the various means of transportation, so it has become imperative for economic institutions to remedy the situation, and to put an end to these problems that are threatening the balance of the ecosystem. Therefore, the closest philosophy that strengthens these institutions and helps them to create a balance between achieving their profitability and preserving the environment is the philosophy of green marketing and what it holds from the foundations for preserving the environment, as Algeria strives to put strategies in order to protect the environment and preserve and urge and support institutions Economic approach to offering green products and adherence to a green marketing mix as possible through legal frameworks and the adoption of a set of taxes and improving energy efficiency through the adoption of measures aimed at improving energy efficiency, and this is what emerged through our study of the "Petral Foundation" in its endeavor to put out fuels Green, and a program for the promotion of renewable energies. This is what we chose as a model through our study of the "Electricity and Renewable Energies Corporation" through the horizons and programs that Algeria seeks to embody on the ground to reduce greenhouse gas emissions.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/5196
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة الماستر بلكو ياسين.pdf4.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.