Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4919
Title: مستويات التحليل التركيبي لقصيدة كلمات حيرى للشاعر: عبد العالي لقدوعي (مقاربة أسلوبية)
Authors: محمد الصادق جاني
Keywords: التحليل التركيبي
مستويات التحليل
عبد العالي لقدوعي
كلمات حيرى
التحليل الأسلوبي
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تناولت هذه الدراسة مستويات التحليل التركيبي لقصيدة "كلمات حيرى" للشاعر عبد العالي لقدوعي ) مقاربة أسلوبية (، و كان من هم أهدافها: استخراج الجماليات التي ترسبت في جوانب القصيدة و التعرف على أسلوب الشاعر في النظم، و محاولة إبراز الشعراء المحليين و تقديمهم إلى منصة النقد العلمي و كذا معرفة المستوى الذي يتبعه شعراء الجزائر خصوصا و المعاصرون عموما، و قد اعتمدت منهج التحليل الأسلوبي، الذي من أساسياته الوصول إلى الدلالة و بلوغها بالاستناد إلى مستويات عدة مستخرجا جمالياتها، من صيغ صرفية و دلالية و صور شعرية ، كما تعرضت للإيقاع الداخلي و الخارجي للقصيدة و بنيتها الصرفية، و قد تنوعت اختياراته الموسيقية ما بين الإيقاع الداخلي من نرب و تنغيم و تكرار. و كذا الخارجي ،كذلك كان لاختياراته الصرفية آثار جمالية و دلالات، كذلك أشار التحليل للمستوى التركيبي ذلك التوافق بني البنى الدلالية و زمرة الأفعال و الأسماء المكررة و كذا التقدمي و التأخري، كما عكس المستوى المعجمي الدلالي للقصيدة، معجم النص الشعري و مقاصد الكاتب عامة من خلال أبياته، كذلك أوحى المستوى التصويري من بديع و صور شعرية ورموز بدلالات و مقاصد أرادها الشاعر من خلال أبياته و استخدامه للصور و توظيفه للرموز. The study dealt with the levels of structural analysis of the poem "Kalimat Hira" by the poet Abdelali Kedoubi (a stylistic approach). The extraction of esthetics that have been deposited in the aspects of the poem and the recognition of the poet's style in the systems, and the attempt to highlight the local poets and their presentation to the platform of scientific criticism and knowledge of the level followed by the poets of Algeria in particular and contemporary in general, and adopted the method of methodological analysis, To the significance and attainment based on several levels abstracted aesthetics, from the form of morphological and poetic and poetic images, and was exposed to the internal rhythm and external poem and its structure Alsrfip, His musical choices varied from the inner rhythm of the tone, tone and repetition. As well as the external, as well as the choices of morphological effects and aesthetic implications, as well as the analysis of the structural level that the compatibility between the semantic structures and the group of acts and names repeated and the submission and delay, as reflected the level of lexicon of the semantic poem, lexicon of poetic text and the intentions of the writer in general through His paintings also illustrated the poetic level of Badi and poetic images and symbols on the meanings and purposes of the poet through his verses and use of images and the use of symbols.
URI: http://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/4919
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
408.04.188.pdf4.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.