Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4733
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorإياد, بوكحول-
dc.date.accessioned2022-12-20T10:42:48Z-
dc.date.available2022-12-20T10:42:48Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4733-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على الدور الذي تؤديه القيادة الادارية في تفعيل العلاقات العامة فيمؤسسة التسيير السياحي- غرداية ، وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي ومنهج دراسة حالة في جمع البيانات بحيث تم تصميم استبيان لتحقيق أغراض الدراسة، وقد تكونت عينة الدراسة من(37) موظف في مؤسسة التسيير السياحي بغرداية، وتم تحليل البيانات المحصلة باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS v25)، وقد أظهرت إلى نتائج الدراسة وجود مستوى مرتفع لممارسات القيادة الادارية في المؤسسة محل الدراسة، ومستوى متوسطلتفعيل العلاقات العامة في المؤسسة محل الدراسة، وجود علاقة ارتباط معنوية موجبة بين القيادة الادارية وتفعيل العلاقات العامة عند مستوى معنوية ( α≤ 0.05 )، وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين القيادة الادارية وتفعيل العلاقات العامة في المؤسسة محل الدراسةThis studyaimed to shed light on the roleplayed by the administrative leadership in activating public relations in the tourism management institution - Ghardaia. The descriptive approach and the case studymethodwererelied on in collecting data, sothat a questionnaire wasdesigned to achieve the purposes of the study, and the studysampleconsisted of (37). An employee of the Tourism Management Corporation in Ghardaia, and the collected data wereanalyzedusing the statistical program (SPSS v25), and the results of the studyshowed a highlevel of administrative leadership practices in the institution understudy, an averagelevel of activating public relations in the institution understudy, and a significantcorrelationrelationship Positive between administrative leadership and activating public relations at a significantlevel (α≤ 0.05), and thereis a statisticallysignificanteffectbetween administrative leadership and activating public relations in the institution understudyEN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectعلاقات عامةEN_en
dc.subjectقيادة اداريةEN_en
dc.subjectقيادةEN_en
dc.subjectادارةEN_en
dc.titleالقيادة الادارية و دورها في تفعيل العلاقات العامة في المؤسسة دراســــــــة حالة مؤسسة التسيير السياحي- غــــردايـــــةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.