Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4672
Title: دور التكوين المهني في تعزيز التوجه المقاولاتي لدى الشباب من وجهة نظر عينة من المتربصين بمؤسسات التكوين المهني والتمهين لولاية غرداية
Authors: عبد الله, بن حمدون
Keywords: مقاولاتية
تكوين مهني
مناخ تنظيمي
توجه مقاولاتي
Issue Date: 28-نوف-2022
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: نهدف من خلال دراستنا هذه إلى تسليط الضوء على اراء شريحة شبانيه من مستويات تعليمية مختلفة حول مدى تأثير التكوين المهني في توجيههم نحو المقاولاتية، أين نحاول الوقوف على ابرز التعريفات الإجرائية المحددة لاهم المقومات التي تقيس التوجه المقاولاتي، و بالتالي معرفة مستوى التوجه المقاولاتی لدى شباب التكوین المهني وتبيين ما هي الصيغ و المناهج التكوينية الأكثر تأثيرا في توجيه الشباب المتربص وجهة مقاولاتية، وبعد التأصيل النظري لمتغيرات البحث وعلى ضوء الدراسات السابقة قمنا باعتماد مخطط لدراسة حاولنا به قياس متغيرات الدراسة على عينة تتكون من (399) متربص بمؤسسات التكوين المهني، وافترضنا فرضية رئيسية انبثقت عنها مجموعة من الفرضيات الفرعية، ولإثبات رفضها أو قبولها قمنا بتصميم استبيان عالجنا مخرجاتهباستخدامبرنامج SPSS، أسفر عن نتائج أن تأثير عكسية بين التكوين المهني والتوجه المقاولاتي، كما توجد علاقة تأثير عكسية بين المناخ التنظيمي لتكوين المهني والتوجه المقاولتي، وعلاقة طردية متوسطة التأثير بين مفهوم مقررات التكوين المهني والتمهية والتوجه المقاولاتتي، ويلاحظ بأن جائحة كورونا كان لها الاثر البليغ على هذه النتائج،كما تمتقدم جملة من الاقتراحات منها: تكثيف البحوث في مجال المقاولاتية في منظومة التكوين المهني والتمهين خاصة وأن بحثنا جاء في ظروف استثنائية، اعتماد التكوين الإنتاجي يمكن المتربص من التعرف أكثر على محيطه المقاولاتيWeaimthroughthisstudy to shed light on the opinions of a group of young people fromdifferenteducationallevels about the impact of vocational training in directingthemtowardsentrepreneurship. Wetry to deal with the major operationaldefinitions of the fundamentalsthatmeasure the entrepreneurial orientation; thus, wewillrecognize the extent of entrepreneurial orientation among the trainees. After the theoreticalrooting of the research variables and in the light of previousstudies, weadopted a study plan in whichwetried to measure the study variables on a sampleconsisting of (399) trainees in vocational training institutions, and weassumed a main hypothesis. A set of sub-hypothesesemergedfromit, and to provetheir rejection or acceptance, wedesigned a questionnaire whose outputs weretreatedusing the SPSS program. The results show thatthereis an inverse effectbetweenvocational training and entrepreneurial orientation, and thereis a direct correlation, of a medium impact, between the organizationalclimate of vocational training and entrepreneurial orientation, and a positive, medium-effectrelationshipbetween the concept of vocational training and apprenticeship curricula and entrepreneurial orientation. It isnotedthat the Corona pandemichad an eloquent impact on theseresults. A number of suggestions werealso made, including: Intensifyingresearch in the field of entrepreneurship in the system of vocational training and apprenticeship, especiallysinceourresearchwasconducted in exceptionalcircumstances. The adoption of productive training enables the trainee to learn more about his entrepreneurial environment.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4672
Appears in Collections:Thèses de Doctorat Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.