Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4364
Title: | دراسة أسلوبية لقصيدة الشيخ أبي يعقوب يوسف بن إبراهيم السدراتي م1175 -1106 /هـ 570 -500 الوارجلاني في رثاء شيخه أبوخه أبو سليمان أيوب بن إسماعيل اليزماتي سليمان أيوب بن إ سماعيل اليزماتي . |
Authors: | إسمهان كريمات |
Keywords: | الأسلوبية الرثاء أبو يعقوب الوارجلاني |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | يعنى هذا البحث بدراسة أسلوبية لقصيدة أبو يعقوب الوارجلاني في رثاء شيخه أيوب، التي تقوم على دراسة كل من المستوى (الصوتي والتركيبي و الصرفي والدلالي ( للقصيدة، فهل استطاع الوارجلاني أن يجسد حزنه عبر تلك المستويات؟ و ذلك بالاعتماد على المنهج الأسلوبي و التحليلي حيث ركزت الدراسة على وصف الحالة النفسية من خلال الأصوات و التراكيب، إضافة إلى تلك الدلالات الحقيقية المتناسبة مع غرض الرثاء. و إنما أردنا بهذا الاختيار الولوج بالقصيدة إلى عامل البحث فتبينا قدرة الوارجلاني في ضم تلك المستويات ، مبرزا بها مرارة وجعه مشاركا بذلك عن نفسه. Abstract : This study aimed at tackling the stylistics study of Abu- Yaob wargalani’s poem in the lament of his teacher( Cheick ) Ayoub , which is based on studying each of level , phonetic,syntactic , morphological and sementic levels of the poem. Could wargalani embody his sorrow through these levels ? then relying on stylistic and analytical approach . This study focused on describing the psychological situation through sounds and structures , as well as the real connotations convenient with the purpose of the lament. By this choice, we wanted to fuse this poem into the world of research , and we noticed that wargalani in joing these two levels , he could incorporate those levels ,bitterly exposing and thereby sharing his emotions with the reader to vent himself. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4364 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
دراسة أسلوبية لقصيدة الشيخ أبي يعقوب يوسف بن إبراهيم السدراتي الوارجلاني.pdf | 1.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.