Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4241
Title: دور المقارنة المرجعية في تحقيق التفوق التنافسي - دراسة حالة : مؤسسة عجائن السارسو بغرداية و مؤسسة مطاحن الاغواط بالاغواط
Authors: زينب, بن خليفة
Keywords: التفوق التنافسي
الخيارات الإستراتجية
الأداء
الزبائن
Issue Date: 18-May-2015
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تعتبر المقارنة المرجعية و التفوق التنافسي من بين أهم الآليات التي تساعد المؤسسة على تقييم أدائها و تحسينها، من خلال الأساليب التي تستخدمها و كذللك الخدمات التي تقدمها للزبائن من أجل الوصول إلى تفوق تنافسي أكبر. هدفت هذه الدراسة إلى توضيح دور المقارنة المرجعية في تحقيق التفوق التنافسي، ومن أجل ذلك حاولنا في هذه الدراسة معالجة الإشكالية التالية ": ما مدى مساهمة المقارنة المرجعية في تحقيق التفوق التنافسي في المؤسسة الأقتصادية؟"، وللإجابة على هذا الإشكالية قمنا بدراسة نظرية وتطبيقية للموضوع باستخدام بعض أدوات المستعملة في البحث المتمثلة في الإستبيان ، وذلك عن طريق دراسة حالة في مؤسسة عجائن السارسو و مؤسسة مطاحن الأغواط، ولقد توصلنا إلى عدة نتائج نذكر أهمها : تقوم إدارة الشركة بتقييم أداء الأقسام العاملة بها. للشركة القدرة على تلبية احتياجات و رغبات الزبائن المتغيرة باستمرار- تنظر الشركة للتعلم كعنصر أساسي لضمان البقاء و النمو. Considered Benchmarking and competitive superiority among the most important mechanisms that help your organization assess its performance and improvement, through the methods used by Kzllk and services to customers in order to reach greater yearning to forget. This study aimed to clarify the role of benchmarking in achieving competitive edge, and for that we tried in this study to address the following problem: "How Msahh benchmarking in achieving competitive excellence in the economic institution?" To answer this problem we studied the theory and application of the subject using some of the tools used in the search of the questionnaire, through a case study in the pulp and Laghouat Alsarso Mills Foundation, and we have reached several conclusions, to mention the most important: The Company's management evaluates the performance of departments operating. Company consider learning as an essential element to ensure the survival and growth The company's ability to meet the needs and desires of customers constantly changing-
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4241
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.215.pdf5.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.