Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4236
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزهرة, رودي-
dc.date.accessioned2022-12-07T09:47:46Z-
dc.date.available2022-12-07T09:47:46Z-
dc.date.issued2016-05-23-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4236-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور التدقيق التسويقي في تحسين الأداء التسويقي بالمؤسسة الاقتصادية ، إذ أن هذه الدراسة تعمل على بحث الدور الذي يقوم به المدقق التسويقي في المؤسسة الاقتصادية ومدى مساهمته في تحسين الأداء التسويقي وقد طبقت هذه الدراسة على مؤسسة تصنيع الأنابيب الحلزونية ALFA PIPE بغارداية كعينة للمؤسسات الاقتصادية ، وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي باستخدام الاستبيان كأداة رئيسية للدراسة ،ثم تحليل النتائج باستعمال عدة أساليب وأدوات وهو ما سمح بالإجابة على الإشكالية الرئيسية وقد تمثلت أهم النتائج التي توصلت لها الدراسة على أن المعلومات التي يقدمها المدقق التسويقي في تقريره تساهم في ضبط العمليات التسويقية وكشف الانحرافات والأخطاء وأسبابها وتقديم الحلول لمعالجتها وأن المدقق التسويقي يعمل على تدقيق مدى فعالية جميع مكونات العملية التسويقية من البيئة التسويقية والإستراتيجيات التسويقية والوظائف التسويقية والمزيج التسويقي وطريقة التنظيم والإنتاجية التسويقية من أجل تحقيق الأهداف التسويقية للمؤسسة ، كما أن التدقيق التسويقي يساهم في تحسين الأداء التسويقي من خلال تحقيق الكفاءة والفعالية التسويقية وهذا يؤدي بالمؤسسة إلى زيادة ولاء زبائنها وهذا يؤدي إلى زيادة حجم مبيعاتها ، وفي الأخير تم تقديم مجموعة من التوصيات الرامية إلى تفعيل وظيفة التدقيق التسويقي بالمؤسسة بما يتوافق مع المستجدات الخاصة بالمهنة بشكل يمكنها من تحسين وتطوير أدائها التسويقي وتحقيق أهدافهاThis study aims to find out the role of the marketing audit to improve marketing performance in the economic organization ;and this study is working to examine the role Player by the marketing auditor in the economic organization and his participation in the improvement of the marketing performance .This study has been applied on enterprise of Spiral pipe manufacturing ALFA PIPE in Ghardaïa as an example of economic enterprises . we used the description by using questionnaire as a tool for study and analysis the result by using Manny tools and methods which Leads us answer for the principle problematic and the results explained that the information provided by the marketing auditor in his report participates in adjust the operation of marketing and revealed the mistakes and its causes and give solution to treat it. The marketing auditor audited the effectiveness of the marketing operation from marketing environnement and the marketing strategies and marketing functions and mix marketing and way organization out put to get marketing aims to the Enterprise .The marketing audit involves in the improvement of the marketing performance through marketing efficiency and marketing effective as a result the number of client increase which to increase of sales .Finally ,It has been providing a range of recommendations aimed at effectiving the marketing audit function in accordance with modern requirement of his profession which can improve the level of the marketing performance and achieve its goals.EN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectتدقيق التسويقيEN_en
dc.subjectأداء التسويقيEN_en
dc.subjectكفاءة التسويقيةEN_en
dc.subjectفعالية التسويقيةEN_en
dc.titleبغارداية- الفترة -2014-2010 ALFA PIPEدور التدقيق التسويقي في تحسين الأداء التسويقي بالمؤسسة الإقتصادية دراسة ميدانية بالمؤسسة الوطنية لصناعة الأنابيبEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.193.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.