Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4060
Title: إدمان إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي وعلاقته بالإغتراب الإجتماعي لى طلبة الجامعة دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة غرداية
Authors: ربيحة, كيوص
Keywords: إدمان إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي
الإغتراب الإجتماعي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: استهدفت الدراسة الكشف عن علاقة إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي بالشعور بالاغتراب الاجتماعي لدى عينة من طلبة جامعة غرداية، ومدى اختلاف هذه العلاقة باختلاف الجنس والحالة الاجتماعية وعدد ساعات الاستخدام في اليوم، والكشف درجة إدمانهم على استخدامها، ثم الكشف عن مستوى شعورهم بالاغتراب الاجتماعي. اعتمد المنهج الوصفي بشقيه الارتباطي والتحليلي، واستخدم مقياس إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي من إعداد الباحثة ومقياس الاغتراب الاجتماعي لأبي شعيرة. وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات أظهرت النتائج: وجود علاقة دالة إحصائيا بين درجة إدمان استخدام مواقع التواصل الاجتماعي ومستوى الشعور بالاغتراب الاجتماعي لدى أفراد عينة الدراسة، ووجود اختلاف في هذه العلاقة باختلاف عدد ساعات استخدام هذه المواقع لصالح من يستخدمونها لأكثر من 5.5 ساعات في اليوم، وعدم وجود هذا الاختلاف وفقا للجنس والحالة الاجتماعية. كما يستخدم هؤلاء الطلبة تلك المواقع لحد الإدمان وبدرجة مرتفعة، ويشعرون بمستوى عالي من الاغتراب الاجتماعي. The study aimed to reveal the relationship of addiction to using social networking sites and the feeling of social alienation among a sample of students at the University of Ghardaia, and to reveal the difference of this relationship according to gender, marital status and number of use hours per day. And also to reveal the degree of their addiction to using them, then revealing their level of social alienation. The descriptive, correlative and analytical approach was adopted. It was used the social networking sites addiction scale, prepared by the researcher; and the one of social alienation, by Abu Shaira. After the statistical processing of the data, the results showed: There is a statistically significant relationship between addiction degree to social networking sites use and social alienation feeling level among the study sample. And the existence of a difference in this relationship according to the use hours number of these sites in favor of those who use them for more than 5.5 hours per day, and the absence of this difference according to gender and marital status. These students use these sites, to the extent of addiction and to a high degree. They feel a high level of social alienation. Key words: addiction to social networking sites, social alienation. Le résumé: L'étude visait à révéler: -la relation entre l'addiction à l'utilisation des sites de réseaux sociaux et le sentiment d'aliénation sociale chez un échantillon d'étudiants de l'Université de Ghardaïa. -la différence de cette relation selon le sexe, l'état civil et le nombre d'heures d'utilisation par jour. -le degré de leur addiction à l'utilisation des sites de réseaux sociaux chez les étudiants et leur niveau de le sentiment d'aliénation sociale. L'approche descriptive, corrélative et analytique a été retenue. Il a été utilisé l'échelle de l'addiction à l'utilisation des sites de réseaux sociaux, préparée par le chercheur; et celui de l'aliénation sociale, par Abu Shaira. Après le traitement statistique des données, les résultats ont montré: Il existe une relation statistiquement significative entre le degré de l'addiction à l'utilisation des sites de réseaux sociaux et le niveau de sentiment d'aliénation sociale parmi l'échantillon de l'étude. Et l'existence d'une différence dans cette relation selon le nombre d'heures d'utilisation de ces sites en faveur de ceux qui les utilisent plus de 5,5 heures par jour, et l'absence de cette différence selon le sexe et l'état civil. Ces étudiants utilisent ces sites, dans la mesure de la l'addiction et à un degré élevé. Ils ressentent un niveau élevé d'aliénation sociale.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/4060
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.03.01.pdf4.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.