Please use this identifier to cite or link to this item: http://173.13.1.9:8080/xmlui/handle/123456789/4020
Title: أثر استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصال على تنافسية البنوك دراسة حالة عينة من بنوك ولاية غرداية-
Authors: حمزة, بلعيد
حسين, تناح
Keywords: تكنولوجيا معلومات واتصال
ميزة تنافسية
بنوك
صيرفة الكترونية
Issue Date: 6-Jun- 24
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الد ارسة إلى معرفة تأثير تكنولوجيا المعلومات و الإتصال على تنافسية البنوك، و كذلك تسليط الضوء على دور تكنولوجيا المعلومات و الإتصال في تحقيق الميزة التنافسية السائدة في البنوك العاملة في ولاية غرداية. حاولنا من خلال هذه الد ا رسة تسليط الضوء على أهم جوانب تكنولوجيا المعلومات و الاتصال داخل البنوك و ذلك من خلال تطبيق المنهج الوصفي التحليلي في هذه الد ا رسة، وقد تم توزيع قائمة استبيان لمجموعة من إطا ا رت البنوك و عددهم ) 34 ( إطار، بحيث تم تحليلها و تفسريها و تقديم مجموعة من النتائج و التي كان من ابرزها: ان تكنولوجيا المعلومات و الإتصال تلعب دو ا ر هاما في تحقيق الميزة التنافسية، وكذلك توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تكنولوجيا المعلومات و الإتصال ومجالات الميزة التنافسية ) جودة المنتجات، الأداء المالي، السيطرة على الأسواق، كفاءة العمليات، الإبداع و التطوير( عند مستوى دلالةThis study aims at identifying the impact of information technology and communication on the competitiveness of banks, as well as highlighting the role of information technology and communication in achieving the competitive advantage prevailing in banks operating in the state of Ghardaia. In this study, we tried to highlight the most important aspects of information technology and communication within banks through the application of the descriptive analytical approach in this study. A list of questionnaires was distributed to a group of 34 bank frames, which were analyzed, A number of results were presented, the most important of which were: Information and communication technology plays an important role in achieving competitive advantage. There is also a statistically significant relationship between information technology and communication, and areas of competitive advantage (product quality, financial performance, market control, , Creativity and Development) at the level of significance α = 0.05. α = 0.05
URI: http://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/4020
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.582.pdf2.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.