Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3952
Title: أهمية المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الخدمية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية *دراسة حالة البنوك العاملة بولاية غارداية
Authors: حورية, بن زانة
حنان, بن عمار
Keywords: مسؤولية إجتماعية
ميزة تنافسية
مؤسسات بنكية
Issue Date: 14-Sep-2019
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى ابراز أهمية المسؤولية الاجتماعية في المؤسسات الخدمية ودورها في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك العاملة في ولاية غارداية، ومن اجل التحقق من ذالك تم الاستعانة باستبانة شملت 47 فقرة، لجمع المعلومات الأولية من عينة الدراسة، والتي تكونت من 80 فرد يمثلون فئة المدراء، رؤساء المصالح، والموظفين، وفي ضوء ذلك جرى جمع البيانات بالإضافة إلى ذلك .(spss. v وتحليلها واختبار الفرضيات باستعمال برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية( 21 استخدمنا العديد من الأساليب الإحصائية منها الانحدار الخطي المتعدد والبسيط لتحقيق أهداف الدراسة، وبعد تحليل البيانات واختيار الفرضيات لنتوصل في الأخير الى وجود أثر ذو دلالة إحصائية لبعدي المسؤولية الاجتماعية وهما بعد العملاء تمع والبيئة لا اثر لهما على الميزة التنافسيةوالعاملين على الميزة التنافسية في البنوك العاملة في ولاية غارداية ،بينما بعديThis study a aimed to highlight the importance of social responsibility in achieving the competitive advantage of the banks operating in the state of the Ghardaia .In order to verify this,a 47 paragraph questionnaire was used and to collect preliminary information from the sample of the study , which consists of 80 idividuals representing the category of managers , heads of departments , employees .In light of this , the data was collected ,analyzed and tested using the statistical package for social science (spss.v21).In addition ,we used many statistical methods,including linear and simple regression to achieve the objectives of the study .After analyzing the evidence and choosing hypotheses , we fially conclude that there is a statistically significant effect on the two dimensions of social respponsibility ,namely the dimension of customers and workers on the competitive advantage in banks operating in the state of ghardaia ,while the two dimensions of society and the enviremnet have no effect on the competitive advantage. 􀁬
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3952
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.871.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.