Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصليحة, عجيلة-
dc.contributor.authorخيرة, شرع-
dc.date.accessioned2022-11-28T13:55:40Z-
dc.date.available2022-11-28T13:55:40Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3836-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المسؤولية الاجتماعية على رضا الزبائن، حيث تم اختيار منظمة اتصالات للجزائر في مدينة غرداية، كعينة لتطبيق هذه الدراسة، بحيث تم اختيار عينة عشوائية من زبائن والعاملين الذين مضى على تعاملهم مع المنظمة، إذ بلغ عدد استمارات الاستبيان التي وزعت ) 011 ( استما رة وبلغ عدد الاستمارات الصالحة ) 86 ( استمارة أي بنسبة استجابة مقدارها ) 86 % (، وللوصول إلى أهداف الدراسة تم الاستعانة بمجموعة من الأدوات الإحصائية استخدام برنامج الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS نسخة 01 وهذا نظرا لملائمته لمثل هذه الدراسة، وقد أظهرت الدراسة العديد من النتائج منها: 0 وجود علاقة طردية قوية ذات دلالة إحصائية بين أبعاد المسؤولية الاجتماعية و رضا الزبائن في مؤسسة - اتصالات الجزائر بولاية غرداية. 0 وجود تأثير ذو دلالة معنوية) لبعد الاقتصادي والبعد الاجتماعي والبعد البيئي( للمس ؤولية الاجتماعية على - رضا الزبائن في مؤسسة محل الدراسة. : التوصيات 0 وجود علاقة طردية قوية ذات دلالة إحصائية بين أبعاد المسؤولية الاجتماعية و رضا الزبائن في منظمة - اتصالات الجزائر بولاية غرداية بناء ثقافة تنظيمية تقوم على أساس ترسيخ وتبني مفهوم المسؤولية الاجتماعية -0ضرورة التركيز على تطوير أبعاد المسؤولية الاجتماعية لدى منظمة اتصالات الجزائر غرداية- The aim of this study is to identify the impact of social responsibility on customer satisfaction. A selection of Etisalat in Algeria was selected in Ghardaia as a sample for the implementation of this study. A random sample of customers and employees who were previously dealt with the organization was selected. (100) form and the number of valid forms (68) form a response rate of (68%), To reach the objectives of the study was the use of a set of statistical tools, the use of the statistical package for social sciences SPSS version 20 and this is because of its suitability for such a study, and the study showed several results, including: 1- There is a strong positive correlation between the dimensions of social responsibility and customer satisfaction in the Algerian Telecom Corporation in Ghardaia. 2 - The existence of a significant impact (for the economic dimension, social dimension and environmental dimension) of social responsibility on the satisfaction of customers in the institution in question. Recommendations : 1- There is a strong positive correlation between the dimensions of social responsibility and customer satisfaction in Algeria Telecom in Ghardaia - 2 Building an organizational culture based on the establishment and adoption of the concept of social responsibility. 3 - The need to focus on the development of the dimensions of social responsibility in the Algerian Telecom - Ghardaia3EN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectمسؤولية الاجتماعيةEN_en
dc.subjectرضا الزبائنEN_en
dc.subjectاتصالات الجزائرEN_en
dc.subjectولاء الزبونEN_en
dc.subjectسمعة المؤسسةEN_en
dc.titleأثر المسؤولية الاجتماعية على رضا الزبائن دارسة ميدانية لوكالة اتصالات الجزائر فرع غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.722.pdf2.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.