Please use this identifier to cite or link to this item: http://173.13.1.9:8080/xmlui/handle/123456789/3821
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصالح, بن يوسف-
dc.contributor.authorعبد الرزاق, غشي-
dc.date.accessioned2022-11-28T09:10:19Z-
dc.date.available2022-11-28T09:10:19Z-
dc.date.issued2019-06-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ghardaia.dz:8080/xmlui/handle/123456789/3821-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على دور فرق العمل في تحسين الخدمات العمومية، ، وكذلك توضيح العلاقة بين المتغيرين، وإبراز أهمية فرق العمل في تحسين وتطوير الكفاءات الفردية للموظفين من أجل ضمان جودة الخدمات العمومية. من أهم الوسائل المستخدمة في الإجابة على إشكالية دراستنا، إستخدمنا المنهج الوصفي،لكونه يتناسب مع موضوع الدراسة ولتحقيق أهداف الدراسة،تم تصميم من ) 34 ( فقرة موزعة على خمسة محاور رئيسية بغرض جمع البيانات،وقد تم تو زيع الاستبيان على) 60 ( موظف وموظفة من الاداريين في مؤسسة محل الدراسة،وتم استرجاع ( 50 ( استبيان ،وتم تحليل البيانات باستخدام البرنامج الاحصائي (SPSS) ومن النتائج المتوصل إليها في هذه الدراسة نذكر من بينها: أن لقيادة فريق العمل دور كبير وهام والذي ينعكس في تحسين جودة الخدمات بمديرية الجامعية بغرداية، فضلا عن أن قدرة على الإتصال داخل المؤسسة مساهمة كبيرة هامة في تحسين خدمات العمومية في المؤسسة محل الدراسةimproving public services, as well as to clarify the relationship between the two variables, and to highlight the importance of the teams in improving and developing the individual competencies of the employees in order to ensure the quality of public services. The most important means used to answer the problem of our study, we used the descriptive approach, as it fits the subject of the study and to achieve the objectives of the study, was designed from (34) paragraphs distributed in five main axes for the purpose of data collection. The questionnaire was distributed to (60) (50) questionnaires, and data were analyzed using the statistical program (SPSS) The results of this study include: The leadership of the work team has a significant role which is reflected in improving the quality of services in the university administration in Ghardaia. Moreover, the ability to communicate within the institution is a significant contribution to improving the public services in the institution under studyEN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectجودةEN_en
dc.subjectخدمة عموميةEN_en
dc.subjectالقيادةEN_en
dc.subjectالإتصالEN_en
dc.subjectالتمكينEN_en
dc.subjectالرقابةEN_en
dc.subjectفرق العملEN_en
dc.titleدور فرق العمل في تحسين الخدمة العمومية دراسة حالة مديرية الخدمات الجامعية بجامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.640.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.