Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3680
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسهيلة, شرع-
dc.date.accessioned2022-11-23T10:17:34Z-
dc.date.available2022-11-23T10:17:34Z-
dc.date.issued2017-05-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3680-
dc.description.abstractتهدف الدراسة الحالية إلى معرفة دور التخطيط الإستراتيجي في تحسين تنافسية الدؤسسة بوجهة نظر العاملين بمؤسسة إتصالات الجزائر للهاتف النقال "موبيليس" بولاية غرداية و للقيام بالدراسة الديدانية تم تصميم إستبيان مكون من 84 عبارة، ولجمع الدعلومات الأولية من عينة عشوائية من العاملين في الدؤسسة و الدكونة من 84 مفردة، و قد إعتمدت الدراسة في تحليل بيانات الإستبيان على برنامج SPSS ، كما تم إستخدام العديد من الإختبارات لتحقيق أهداف الدراسة منها معامل الإرتباط و إختبار تحليل التباين One Way Anova و كذا الإنحدار الدتعدد وذلك لتحليل و تفسير نتائج الد راسة الديدانية و إختبار الفرضيات، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:  عدم وجد فروق بين متوسطات الإجابات لأفراد العينة وول عناصر التخطيط الإستراتيجي ومستوى تنافسية الدؤسسة بمؤسسة موبيليس تعزى لدتغ يرات الشخصية )سنوات الخبرة، الدؤهل العلمي(؛  وجود تأثير ذو دلالة معنوية للرؤيةو الأهداف ا ولتحليل الإستراتيجي و الخيار الإستراتيجي على The presentstudyaims to find out the role of strategic planning in a competitive institution to improve the view of the working institution of Algeria Telecom mobile phone "Mobilis" Ghardaia, and to carry out fieldstudy questionnaire wascomposed of 48 words design, and to collectpreliminary information from a randomsample of employees in the organization and constituents 40 single, and the study has been adopted in the survey data analysis on the SPSS program, wasalsousedseveral tests to achieve the objectives of the study, includingcorrelation coefficient and test analysis of variance One Way Anova and as well as multiple regression to analyze and interpret the results of the fieldstudy and Test hypotheses, and the studyfound the followingresults:  There were no differencesbetween the averageresponses of the samplemembers on the elements of strategic planning and the level of competitiveness of the institution in Mobilis Corporation due to personal variables (years of experience, qualification);  The presence of a significant impact of the vision and objectives, strategic analysis and strategic choice on the competitiveness of the institution.تنافسية الدؤسسةEN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectتخطيطEN_en
dc.subjectتخطيط إستراتيجيEN_en
dc.subjectميزة تنافسيةEN_en
dc.subjectرؤيةEN_en
dc.titleدور التخطيط الإست ا رتيجي في تحسين تنافسية المؤسسة د ا رسة حالة مؤسسة إتصالات الج ا زئر للهاتف النقال موبيليس "بولاية غرداية"EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.415.pdf6.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.