Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3020
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعائشة, بن عانو-
dc.date.accessioned2022-11-14T10:48:32Z-
dc.date.available2022-11-14T10:48:32Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/3020-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى معرفة دوافع الشراء وتحفيز رغبات المشترين الصناعيين حيث اعتمدنا على الاستبيان لجمع المعلومات حول عينة من سوق دواء ولاية غرداية )صيدليات( بلغ عددها 43 صيدلية ثم تحليلاا نسخة 02 ، معتمدين على المناج الوصفي والدراسة الميدانية، ومن أهم ssss باستخدام البرنامج الاحصائي النتائج التي توصلت لها الدراسة وجود علاقة إرتباط بين عناصر دوافع الشراء الصناعي )قياس السعر، الكلمة المنطوقة، العلاقة الشخصية أو الثقة، العلامة التجارية، طريقة عرض المنتج، خدمات التوزيع وما بعد البيع( ومستوى سلوك المشتري الصناعي لمحلات بيع الدواء بمدينة غرداية، ووجود فروق ذات دالة إحصائيا عند مستوى معنوية في إجابات أفراد عينة الدراسة مستوى سلوك المشتري الصناعي في سوق الدواء بمدينة غرداية تعزى المتغيرات الشخصية والوظيفية )الجنس، المؤهل العلمي، الخبرة في العمل الحالي( كما أنه لا يوجد فروق ذات دلالةإحصائية بين المتغيرات )الجنس، المؤهل العلمي( حول سلوك المشتري الصناع This study aimed to find out the motives for purchasing and stimulate the desires of industrial buyers, as we relied on a questionnaire to collect information about a sample of the 34 drug market in the state of Ghardaia (pharmacies) and then analyze it using the statistical program spss version 20, relying on the descriptive approach and field study, and among the most important results The study found that there is a correlation between the elements of industrial purchase motives (price measurement, the spoken word, personal relationship or trust, branding, product presentation, distribution and after-sales services) and the level of industrial buyer's behavior for drug stores in the city of Ghardaia, and the presence of related differences Statistical function at a significant level in the responses of the study sample individuals The level of industrial buyer's behavior in the drug market in the city of Ghardaia attributable to personal and functional variables (gender, academic qualification, experience in current work) and there are no statistically significant differences between the variables (gender, academic qualification) About industrial buyer behavior.يEN_en
dc.publisherجامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectدوافعEN_en
dc.subjectالحوافزEN_en
dc.subjectالمشتري الصناعيEN_en
dc.subjectسوق الدواءEN_en
dc.titleدوافع الشراء الصناعي وأثره على سلوك المشتري الصناعي دراسة حالة سوق الدواء بغردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن عانو عائشة.pdf2.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.