Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2954
Title: دور التسويق المقاولاتي في تغيير الاتجاهات الوظيفية لخريجي الجامعات من وجهة نظر خريجي جامعة غرداية، ورقلة، الاغواط، الجزائر ، باتنة .
Authors: فاطمة, العربي
Keywords: تسويق
مقاولاتي
مزيج تسويقي
توجه وظيفي
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة غرداية/كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى ابراز دور التسويق المقاولاتي في تغيير الاتجاهات الوظيفية لخريجي الجامعات، و التي يزيد بدوره في التفكير والتوجه للعمل الحر، من اجل الالمام اكثر بالموضوع ، قمنا باستخدام المنهج الوصف ي التحليلي لعرض الخلفية النظرية ، ا وستخدام المقابلة والاستبيان في الجانب الميداني لجمع المعلومات حول عينة تتكون من 72 خريج من جامعة غرداية، جامعة ورقلة، جامعة الاغواط، جامعة الجزائر وجامعة باتن ة ومن مختلف التخصصا ت، حيث تتضمن أسئلة وسيطي ة لمزيج وابعا د التسويق المقاولاتي أ وسئلة حول الاتجاهات الوظيفية ، مستخدمين في ذلك البرنامج الاحصائي -spss v 25 ، حيث تم التأكد من دلالات صدقه بنسبة 96.8%و نسبة ثباته قدرت ب 93.8% . و في الأخير خلصت الدراسة الى جملة من النتائج تتمثل في: وجود علاقة تاثير بين التسويق المقاولاتي والاتجاهات الوظيفية لخريجي الجامعات بنسبة 58.6 %وفق معامل الارتباط بيرسون وبدرجة تفسيرية بنسبة 34.3% ، وجود علاقة تأثير ذات دلالة إحصائية بين المزيج التسويقي والاتجاهات الوظيفية لخريجي الجامعات بنسبة 38.4% ، وجود علاقة تاثير ذات دلالة احصائية بين ابعاد التسويق المقاولاتي من جانب ) التركيز على الزبون، الابداع، ادارة المخاطر، اقتناص الفرص والتوجه الاستباقي( تفسر ما نسبته على التوالي ) %58.6 ، %47.1 ، %60.7 ، %37.9 ، %44.4لاتجاهات الوظيفية لخريجي الجامعات ( This study aims at highlight the role of entrepreneurial marketing changing the career trends of university graduates, which in turn increases the thinking and orientation of self-employment. In order to get more acquainted with the topic, we used the descriptive analytical approach to present the theoretical background, and use the interview, and questionnaire on the field side to collect information on a sample of 72 graduates from the university of Ghardaia, the university of Ouargla, the university of Laghouat, the university of Algiers, and the university of Batna from various disciplines, as it includes intermediate questions for the mix and dimensions of entrepreneurial marketing and questions about career trends, using this program the statistical spss-v 25, where its validity indications were verified at rate of 96.8% and its reliability was was estimated at 93.8%. finally, the study concluded with a set of results, which are: The existence of an infuence relationship between entrepreneurial marketing and job trends for university graduates at a rate of 58.6% according to the Pearson correlation coefficient and an explanatory degree of 34.3% and the existence of a statistically signification, impact relationship between the marketing mix and the career trends of university graduates, at a rate of 38.4%. the existence of a statistically significant impact relationship between the dimensions of entrepreneurial marketing on the one hand (foucs on the customer, creativity, risk management, seizing opportunities and being proactive) explaining, respectively, (58.6%, 47.1%, 60.7%, 37.9%, 44.4%), and career trends for university graduatesا
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2954
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بلعربي فاطمة.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.